Chilli papričky mají pro naše zdraví cenu zlata a zrychlují metabolismus o 20 %

Pálí jako čert, ale pro naše zdraví mají velkou cenu. Jejich léčivých účinků využívali už staří Řekové. Z těch nejvýraznějších vybíráme přínosy pro podporu krvetvorby, ochranu před žaludečními vředy, snazší hubnutí, jako prevenci rakoviny a v neposlední řadě nám papričky prokazatelně zlepšují náladu.

Správná krvetvorba

Pokud vám nechutná maso ani listová zelenina, pak byste měli divého jídelníčku zařadit právě tyto malé červené pálivé papričky. Obsahují hodně železa (ve 100 g se nachází 13 % doporučené denní dávky), které je nezbytné pro podporu krvetvorby. Pokud máte navíc sklony k anémii, měli byste je jíst o to více. Navíc jsou plné důležitých antioxidantů chránících buňky před volnými radikály, vitamínu A i C a betakarotenu.

Fotka od Gettyimages

Ochrana před vředy

Ne všechna kořeněná a pikantní jídla mají na žaludek špatný vliv. Kanadský gastroenterolog Khursheed Jeejeebhoyz torontské nemocnice St. Michael´s Hospital, jenž zkoumal vliv chilli papriček na zdraví, říká, že konzumace jedné malé papričky denně způsobuje menší produkci žaludeční kyseliny, což vede ke snížení rizika vzniku žaludečních vředů o 53 %.

Snazší hubnutí

Podle studie zveřejněné v časopise Journal of Nutrition and Vitaminology dokáže pravidelná konzumace jedné polévkové lžíce mletých chilli papriček denně popohnat trávení a zrychlit metabolismus o více než 20 %. Navíc obsahují bílkoviny a vlákninu, která je důležitá pro správné vyprazdňování.

Prevence rakoviny

Papričky obsahují látku kapsaicin, která je pro naše zdraví požehnáním. Funguje jako obrana proti nádorovým onemocněním. Podle studie odborného časopisu Cancer Research se její účinnost ukázala zejména v boji proti rakovině prostaty, tlustého střeva a žaludku. Aby prevence byla účinná, stačí týdně sníst čtyři větší chilli papričky.

Fotka od Gettyimages

Lepší nálada

Mají pozitivní dopad i na naši psychiku. Na přítomnost kapsaicinu v krvi reaguje tělo vyšší produkcí hormonů štěstí endorfinu a serotoninu. Nedávná studie tak potvrdila, že má pravidelná konzumace chilli papriček za následek kvalitnější spánek a lepší usínání. Může za to opět kapsaicin, jenž působí na receptory mozku, které mají na starosti spánkový cyklus. Ovšem, pokud máte citlivý žaludek, nemusejí vám ostrá a pálivá jídla ve večerních hodinách udělat dobře, proto si dejte papričky raději k obědu.

Zdroj: conserve-energy-future.com, úvodní fotka od Gettyimages