Multifunkční zdroj vlákniny překvapí: Pro celkové zdraví i na vaření

Existuje skutečně několik druhů produktů, které se doslova pyšní bohatým zdrojem vlákniny. Nicméně na předních příčkách se můžeme setkat s rostlinou, která se jmenuje psyllium. Obsahuje skutečně velké množství rozpustné vlákniny.

Navíc má nízkou kalorickou hodnotu, což je dobrá zpráva jak pro sportovce, tak pro někoho, kdo si hlídá svoji ideální váhu nebo dokonce bojuje proti nadváze nebo obezitě.

Co to vlastně je?

V podstatě psyllium je rozpustná vláknina, která se získává z vyčištěných obalů semen jitrocele indického (Plantago ovata). Ten roste v Iráku, Pákistánu, Austrálii a hlavně v Indii, kde je tato surovina nejkvalitnější. Samozřejmě není žádným moderním výstřelkem. Jeho účinky jsou známé více než 2 000 let. Avšak je pravdou, že tablety vyrobené z psyllia již tak staré nejsou. Jejich podobnou verzí jsou kapsle.

Drcené slupky, plevy, psyllia. Fotka od Gettyimages

Účinky, které se vláknině psyllium nedají upřít:

· má vliv na hladinu cholesterolu v těle

· díky zdravým složkám napomáhá hubnutí a celkově redukci hmotnosti

· již žádné problémy se zácpou a bolesti spojené s hemoroidy, ani v těhotenství

· skvěle čistí střeva, což vede samozřejmě ke zdravému trávení a odchodu všech zbytků z těla, poté je i menší pravděpodobnost onemocnění rakovinou tlustého střeva

· vyrovnává krevní tlak a mnohé další.

Jitrocel indický (Plantago ovata) v jarním období. Fotka od Gettyimages

Jak funguje vláknina v těle

Psyllium zvětšuje svůj objem v trávicím traktu až 40krát. Gel, který takto vzniká, pohlcuje nadbytečnou tekutinu a prostým bobtnáním (mechanickou silou jako píst) odsouvá z trávicího traktu škodliviny. Základem čistého organismu a nedílným kritériem pevného zdraví je totiž každodenní zdravá stolice.

Typy zpracování

Zajímavá je i cena psyllia, která se samozřejmě liší podle typu jeho zpracování. Nejlevnější jsou drcená semena na prášek. Tablety nebo kapsle budou o něco dražší a rovněž zde bude i jiné dávkování.

Konzumace je poměrně jednoduchá. 1 – 2 čajové lžičky (2,5 – 5 g) vlákniny rozmícháme ve sklenici vody (30 ml na každý 1 g psyllia) a důkladně zapijeme dalším šálkem tekutiny (min. 250 ml) – vodou, bylinným čajem, ovocnou šťávou apod. Fotka od Gettyimages

Použití i v kuchyni

Pokud se zaměříme na čistě drcená semena, tak může být pro někoho záhadou, že se psyllium dá využít i jako náhražka mouky. Je tomu tak. Při styku s tekutinou totiž nabobtná a vytvoří jakýsi hustý gel. Díky tomu se dá přidat do těsta a vytvořit tak například bezlepkové bulky nebo i náhražku za klasický chléb.

Skvěle se také hodí při vaření i pečení – díky své neutrální chuti s ním snadno zahustíte polévky, pomazánky, masové směsi. Můžete ho přimíchat do jogurtu, ranní kaše nebo smoothie.  Takto připravené potraviny doporučujeme vždy zapíjet dostatečným množstvím tekutiny. Psyllium je velmi oblíbené v bezlepkovém a nízkosacharidovém (lowcarb) stravování.

Domácí bezlepkový chléb s drcenými plevami z psyllia. Fotka od Gettyimages

Jak se zdá tak účinky pallia jsou velmi rozsáhlé a to nejen v oblasti zdraví, ale rovněž kuchyňských ingrediencí. Je v podstatě jedno, jakou formu si zvolíte, zdali prášek, tablety nebo kapsle, ale je nesmírně důležité si zachovávat dostatečný pitný režim.

Zdroj: twitter.com/Protext_CTK, úvodní fotka od Gettyimages