„Tak mi o sobě něco řekněte“: poradíme, jak udělat dojem při pracovním pohovoru

Když vás personalista požádá, abyste mu o sobě něco málo řekli, je jeho hlavním cílem si o vás během pár minut vytvořit celkový obrázek, aby vás poznal jako osobu i jako profesionála.

Pokud si vzápětí chcete pomocí otázky: „Z osobního, nebo profesního života?“ zajistit více času na odpověď, je pro vás tento článek – podle serveru Welcometothejungle.com – jako vyšitý. Proto postupujte podle našich tipů a svou odpovědí uděláte zaručeně dojem.

O čem mluvíte, když mluvíte o sobě?

Fotka od Gettyimages

Tváří v tvář obávané otázce zůstaňte v klidu. Udržujte si otevřený postoj a buďte sebejistí, abyste dokázali tazateli, že jste ideálním kandidátem na danou pozici. K tomu se vám mohou hodit tyto užitečné časové struktury:

Představte se jednoduše, tím naznačíte, kdo jste a co děláte (přítomnost).

Vysvětlete, jak jste došli až sem – díky vzdělání a odborným zkušenostem (minulost).

Okomentujte svou motivaci, a kam byste chtěli ve své kariéře dojít (budoucnost)

– Vzdělání a jazyky

Abyste se vyhnuli opakování informací ze svého životopisu, může být zajímavé stručně vysvětlit, proč jste si vybrali právě tuto kariéru, co vás vedlo ke studiu konkrétního oboru, jak se vaše zájmy vyvíjely… Pokud jste v tomto odvětví relativně noví nebo svou kariéru teprve začínáte, můžete mluvit o důvodech, proč vás toto odvětví zajímá, co se na této pozici chcete naučit a čím jí naopak můžete přispět.

Také můžete zmínit, že jste například studovali semestr v zahraničí nebo jste obdrželi nějaká stipendia nebo ceny. Možná by stálo za to vyzdvihnout, co vám toto vzdělání přineslo (zvědavost, flexibilitu, organizační schopnosti…), nebo třeba klíčový aspekt, který by mohl náboráře zaujmout.

Fotka od Gettyimages

– Zkušenosti

Opět platí, nemluvte jen o tom, co jste už napsali do životopisu. Místo toho můžete vyzdvihnout jednu zkušenost, kterou jste zažili v téže společnosti, a říct, co jste se tehdy naučili.

Objasněte různé profesionální fáze, kterými jste za svou kariéru prošli, a uveďte zajímavé detaily, například zda jste v předchozích fázích své kariéry vytvořili nebo řídili nějaké týmy.

Vyberte si tři nebo čtyři dovednosti, které považujete za klíčové pro pozici, o kterou se ucházíte, a zmiňte je s konkrétními příklady. Například místo toho, abyste jen řekli „Jsem dobrý manažer“, neváhejte je podrobněji popsat, jako třeba: „Vytvořil jsem a vyškolil tým pěti lidí“ nebo: „Podařilo se nám dovést tento projekt do konce / dosáhnout tohoto cíle“.

– Profesní motivace

Čeho chcete dosáhnout? Je důležité náboráři sdělit své krátkodobé, ale i dlouhodobé kariérní aspirace. Vysvětlete, proč by práce pro danou společnost přispěla k vašemu profesnímu plánu. Ukažte, jaká je vaše motivace pracovat na této pozici (například dovednostmi, které můžete získat) a v této konkrétní společnosti (ve vztahu k její pověsti nebo hodnotám společnosti). Je čas ukázat, že o pozici, o kterou se ucházíte, opravdu stojíte!

Dobrá rada závěrem

Osobní pohovor je prostor, kdy personalistovi můžete ukázat svoje hodnoty, jak osobní, tak profesionální, takže neváhejte a zapracujte na svých soft skills. Nezapomeňte, že se nejedná o uzavřený formát. Můžete si jej přizpůsobit svým potřebám a určitě vám může posloužit jako dobrý výchozí bod.

Zdroj: welcometothejungle.com. úvodní fotka od Gettyimages