Těsná podprsenka: jaké zdravotní problémy může způsobit a jak ji upravit?

Zařezává se do zad, tlačí přes hrudník, špatně podpírá atd. To jsou příznaky špatně padnoucí podprsenky. Ta volná postrádá oporu, naopak příliš těsná omezuje pohyb a způsobuje nepříjemnou bolest až slabost. Škrtící ramínka a zapínání způsobují těsnost na ramenou a horní části těla.

Jak poznat těsnou podprsenku?

Věřte nebo ne, nošení příliš pevné podprsenky může mít na nositelku v mnoha ohledech negativní dopady. Některé jsou jen nepříjemné a jiné vážnější.

Pokožka je podrážděná nebo odřená

Příliš pevná podprsenka může způsobit řadu kožních problémů, včetně folikulitidy (zánět vlasového váčku), dermatitidy (zánět kůže), vyrážky a kopřivky.

Doktor Downes říká: “Jak vidím ve své praxi, těsné podprsenky odírají nezhoubné kožní léze jako jsou seboroické keratózy (tzv. kuřecí kůže) a mateřská znaménka. Tyto léze se potom zvětšují nebo krvácejí a mohou být bolestivé.“

Stále nesedí

Při každém vašem pohybu se podprsenka nepohodlně posouvá a vy si neustále upravujete ramínka, zapínání a celou část kolem hrudníku.

Objeví se pálení žáhy, reflux

Těsné oblečení svírající horní část těla a žaludek může zvýšit nitrobřišní tlak do té míry, že u vás může dojít k rozvoji refluxu jícnu (proniknutí kyselého žaludečního obsahu nahoru do jícnu), a tím pálení žáhy.

Košíčky nepasují

Podprsenka vám dobře padne při nákupu, ale po celodenním nošení prsa začnou vyklouzávat z košíčků vpředu nebo po stranách. Příliš malé košíčky, především s kosticemi, mohou působit bolest. Správně nasazené kostice by měly přesně kopírovat celou spodní část prsou až k mostu mezi prsy a měly by ležet naplocho na hrudním koši.

Bolí vás trup

Nejčastější problémy způsobují příliš malé košíčky a příliš velký obvod podprsenky. Ta je nepohodlná, nepodpírá správně a vede k bolesti ramen a zad. Nositelky často kompenzují nadměrný obvod prádla přílišným utažením ramínek, což zatěžuje ramena.

Jak upravit těsnou podprsenku? Přidejte zapínání

Jestliže už jste na poslední řadě háčků, zkuste k nim připevnit tzv. prodlužovač obvodu podprsenky.

Upravte si ramínka

Utažení volných ramínek zvedne pás na zádech, což zhorší podporu jako na houpačce – zadní se zvedne, přední sníží. Řešením je povolit ramínka a nechat obvod klesnout do roviny.

Jak vybrat optimální velikost?

Hormonální výkyvy, věk a těhotenství mohou měnit požadavky na rozměry podprsenky. Neexistuje žádná „dobrá“ nebo „špatná“ velikost podprsenky. Správná pro vás je ta, ve které se cítíte nejlépe.

Úroveň pásu

Pás by měl být po celou dobu v rovině, pevný a bezpečný, nepříliš těsný ani volný. Most mezi košíčky v podprsence s kosticemi by měl sedět naplocho na hrudní kosti. Košíčky mají po všech stranách obepínat a zvedat prsní tkáň. Kostice zase kopírovat obrys pod prsy.

“Nadzvednout a usadit”

Položte protilehlou ruku do košíčku z boku pod prs a jemně ho pozvedněte. Tím se dostane veškerá vaše prsní tkáň správně do košíčku a zajistí se správné podepření.

Zdroj: healthline.com, úvodní fotka: Andreas Lischka z Pixabay