Už jste někdy slyšeli pojem intuitivní stravování?

Intuitivní stravování rozhodně nepatří mezi diety jako takové. Neobsahuje žádné tvrdé odpíraní. Můžete si dopřát svá oblíbená jídla a další pochoutky, zhubnout a svou váhu dlouhodobě udržet, bez toho, abyste byli podráždění nebo unavení. 

O co se jedná 

Intuitivní stravování je přístup k jídlu, který se zaměřuje na soulad s tělem. Tato metoda vychází z našeho ranného dětství, kdy jsme rozlišovali jen pocity hladu a sytosti. Až časem přibyly myšlenky o tom, co je zdravé, nezdravé, po čem bychom si měli zacvičit a že jsou některé pochoutky jen za odměnu. Intuitivní stravování zdůrazňuje důvěru ve znamení, kterými naše tělo říká co, kdy a kolik jíst. 

Proč to vyzkoušet 

Ze všech médií se hrnou zaručené typy na hubnutí, jediné správné stravovací návyky, dietní plány… Avšak už se jaksi zapomíná, že každé tělo má nároky vlastní, zcela specifické. Intuitivním stravováním si vybudujete individuální režim, ve kterém nebude třeba dlouze přemýšlet nad jídlem. Vezmete si, co chcete a co vám prospívá. Změní se váš přístup k sobě samému, dojde k ovlivnění psychiky a celkově se budete cítit spokojenější. Nebudete pociťovat potřebu se přejídat. Můžou se i změnit chutě, tělo pak už často nevyžaduje jednoduché cukry a automaticky saháte po kvalitnějších potravinách.  

Jak začít

Pro začátek si vytvořte škálu sytosti od 1 = opravdový hlad, kdy jste i několik hodin nejedli až po 10 = nepříjemné přejedení, až se vám dělá špatně. Několik dní sledujte, při kterých hodnotách se cítíte nejlépe, většinou to bývá okolo 7 (příjemná pocit sytosti, záleží na vašem pojmenování hodnot). Pak se udržujte přibližně na tomto stupni.  

Nejtěžší bývá se v začátcích nezajídat pouze rychlými, často ne úplně vhodnými svačinkami. První dny si proto trošku pohlídejte skladbu stravy. Až se s novým režimem sžijete a začnete naslouchat tělu, které dobře ví, co pro správné fungování potřebuje, začnete si bez přemýšlení volit prospěšné potraviny. Za nějaký týden si všimnete, jak si s chutí dopřáváte dostatek vlákniny, minerálů i vitamínu. 

Zdroj: pickuplimes.com, úvodní foto: Nathan Cowley z Pexels