Církevní sňatky v českých zemích měly tak složitá pravidla, že je lidé po staletí uzavírali po svém

Církevní sňatky v českých zemích měly tak složitá pravidla, že je lidé po staletí uzavírali po svém

Foto: Renata Sedmakova / Shutterstock

Publikováno:
4 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

V raně středověkých Čechách byl za hranici pokrevní příbuznosti vyhlašován jeho sedmý stupeň a přidaly se ještě zákazy vztahů kmotřeneckých. Ve 12. století byl systém tak složitý a nezapamatovatelný, že se v praxi nedal uplatňovat.

Obsah článku
  1. Volnost až do 12. století
  2. Sice soukromý, ale dle církevních pokynů
  3. Pravidla nebylo možné dodržovat
  4. Na vsi dle svého

Není vůbec jisté, zda se v 10. a 11. století uzavíraly církevní sňatky všeobecně v celém českém knížectví. Určitě byly běžné v prostředí knížecího dvora a na velkých hradištích, popisuje tehdejší skutečnost Vlastimil Vondruška v lexikonu Život ve staletích. Pokud však počítáme, že v raně středověkých Čechách existovalo několik tisíc vesnic a nejvýše stovka kostelů, pak je zřejmé, že církev nebyla schopná zajistit všechny duchovní potřeby věřících. Proto uzavírali prostí lidé sňatky po svém, umírali bez posledního pomazání a mše navštěvovali jen výjimečně (někdy třeba jen jednou do roka).

Volnost až do 12. století

Ani zákoník knížete Břetislava z roku 1039 výslovně nenařizuje povinnost uzavřít sňatek v přítomnosti kněze, jen stanoví podmínku, aby manželství byla podle církevních ustanovení zákonná. Teprve ve 12. století se obecně v celé Evropě prosadil princip, že sňatek má povahu svátosti a vše, co se bude dotýkat manželství, spadá pod jurisdikci církve.

Snubní svatební prsteny se starověkými symboly
Snubní svatební prsteny se starověkými symboly | Zdroj: ABARONS / Shutterstock

Sice soukromý, ale dle církevních pokynů

Kromě technických překážek hrála podle Vondrušky roli při uzavírání církevních sňatků i nesmírná složitost kanonických předpisů, které by kněží v českých zemích stejně nemohli aplikovat (snad s výjimkou přemyslovského rodu).

Kánon je v kanonickém právu základní část určitého právního předpisu. Kánony jsou číslovány vzestupně a mohou se členit na paragrafy (u nás odstavce). V katolickém kanonickém právu označuje kánon určité pravidlo nebo normu chování či víry předepsané katolickou církví; je vyhlášený synodou  různá shromáždění představitelů křesťanských církví), ekumenickým koncilem nebo jednotlivým biskupem.

Od 4. a 5. století totiž církevní synody i spisy teologů budovaly doktrínu křesťanského manželství a snažily se vymezit podmínky jeho platnosti. Sňatek byl v duchu římského práva prohlášen za soukromou záležitost, ale bylo nutno dodržet několik zdánlivě jednoduchých pravidel. Mezi nimi byl v prvé řadě zákaz incestu a manželského spojení s pokrevnými příbuznými.

Pravidla nebylo možné dodržovat

Již v karolinském období byl za hranici pokrevní příbuznosti vyhlašován sedmý stupeň příbuznosti podle kanonického práva (tedy zákaz sňatků sourozenců, bratranců a sestřenic v prvém i druhém koleně, ale také příbuzných odvozených z linie sňatků, tedy příbuzní manžela nesměli uzavřít sňatek
s příbuznými manželky).

A aby byl celý systém ještě složitější, od 7. století vstoupily do systému církevních zákazů vztahy kmotřenecké - sňatek nesměli uzavřít kmotři a kmotřenci, kmotři a otcové či matky jejich kmotřenců, ani kmotřenci s dětmi svého kmotra. Ve 12. století byl systém tak složitý a nezapamatovatelný, že se v praxi nedal uplatňovat (v důsledku toho prošel roku 1215 revizí na 4. lateránském koncilu a byl podstatně zjednodušen).

Na vsi dle svého

Příbuzenské vztahy ve vesnicích raného středověku, které nebyly lidnaté a všichni byli svým způsobem spřízněni se všemi, naprosto vylučovaly možnost aplikace kanonických předpisů při uzavírání sňatků. I když se ojediněle dozvídáme o účasti duchovního při svatební oslavě, lze předpokládat, že až do 12. století se většina sňatků řídila tradičními zvyklostmi a ne církevními, uvádí Vlastimil Vondruška.

Reklama
Zdroje článku:
cs.wikipedia.org, VONDRUŠKA, Vlastimil. Život ve staletích: lexikon historie. Ilustroval Kamila SKOPOVÁ. Brno: MOBA, c2009. ISBN 978-80-243-3477-6.
Reklama