Archeologové v Tel Avivu prozkoumali keramické nádoby: Zjistili, že je vyráběly převážně děti do osmi let
Zcela nový pohled na umění z doby přibližně před 4500 lety nám přinášejí izraelští vědci z Tel Avivu a z dánské Kodaně. Ti nejenže na území Izraele našli 450 keramických nádob, které zkoumali, ale navíc zjistili, že dvě třetiny z nich byly vyrobeny dětmi.
Dětem bylo od sedmi do osmi let
Nádoby pocházejí z rané doby bronzové, na okraji království Ebla, což bylo jedno z nejdůležitějších syrských království té doby. Archeologové zjistili, že většinu keramických nádob vyráběly děti ve věku sedmi a osmi let. Ví se, že v té době děti sloužily. Jak si ale máme vykládat tento objev? Byly děti nuceny k výrobě těchto nádob, nebo se jedná o jejich vlastní zábavu, o důkaz, že i v této krutější době se děti mohly bavit?
Dr. Sanders, jeden z výzkumníků, nám pověděl:
Náš výzkum nám ukazuje vzácný pohled do života dětí, které žily v oblasti království Ebla. Podle našich zjištění se města spojená s královstvím začala spoléhat na dětskou práci pro průmyslovou výrobu keramiky mezi lety 2400 až 2000 před naším letopočtem. Děti pracovaly v dílnách od svých sedmi let a byly vyškoleny pro výrobu královských pohárů i jiných nádob.
Uhádnout věk nebylo těžké
Jak vědci zjistili stáří těch, kteří keramiku vyráběli? To je jednoduché, na rozdíl od samotné dlaně se velikost otisků prstů v průběhu života nemění. Vědci tak mohli snadno odvodit nejen z velikosti dlaní, ale také v porovnání s otisky prstů, že dětem bylo sedm a osm let. Otisky prstů se rozléhaly po celém polštářku až k samotnému kraji prstů, na rozdíl od otisků prstů odrostlejších dětí.
To místo, kde se archeologický nález našel, se jmenuje Tel Hama, které se nacházelo na jižní hranici království Ebla. Keramika byla vykopána již ve třicátých letech minulého století, od té doby je uložené v dánském Národním muzeu. I tyto zachovalé keramické kousky potvrdily, že většina z nich byla vyrobena dětskýma rukama. Tento fakt byl utajen tak dlouho jen kvůli tomu, že dříve se na tento malý detail nikdo nezaměřoval.
Dvě třetiny keramiky byly vyrobeny dětmi. Pokud vás zajímá, kdo vytvářel třetí třetinu, byli to muži postaršího věku. Postupem času se začalo méně zaměřovat na kvalitu a více na kvantitu, protože na královských hostinách se požíval alkohol ve větším množství a bylo nevyhnutelné, že se sem tam rozbil nějaký pohár. Jejich výroba však stále měla své normy, takže se nestalo, že by kvalita pohárů byla tak hodně špatná.
Děti byly více schopny se naučit napodobovat autentičnost pohárů
Děti byly vybírány na základě toho, že byly mnohem učenlivější než dospělí jedinci. Byly vedeny k učení, že poháry mají vypadat jeden jako druhý. Proto mladí lidé byli i později v Evropě a Americe častokrát využíváni pro ruční práce, a to již od útlého dětství.
Naštěstí to nebylo jen otrokářství. Děti, když měly hotovou práci, si mohly vyrábět figurky pro svou vlastní radost. Nejenže jejich dětství nebylo jen o tom, co musejí dělat, ale také měly určitý typ zábavy. Jakmile si něco vytvářely pro sebe, dospělí nebyli přítomní a nedohlíželi na ně, a tak se kreativitě meze nekladly.
Abychom nemluvili jen o nucených pracích dětí, zde se můžete podívat, jak se děti baví, když se pokoušejí něco vytvořit za dohledu profesionála.