Šokující zjištění: Musíme nakupovat, protože se nám u toho aktivují přirozené psychologické procesy
Psychologové z varšavské univerzity analyzovali, proč je nakupování, zejména v podzimních a zimních měsících, tak uspokojující. Profesor Andrzej Falkowski vysvětluje, že nakupování pomáhá uspokojit naši potřebu smyslové stimulace a rozmanitosti. V dobách, kdy je málo vnějších podnětů, se aktivují právě tyto potřeby, a proto je podzimní období kolem tzv. Black Friday ideálním časem pro nakupování.
Předvánoční kampaně obchodů a k tomu slevové akce na Černý pátek, ne ten historicky známý Černý pátek z roku 1929, kdy krachla newyorská burza, ale ten novodobě známý pod anglickým označením jako Black Friday, přinášejí velké množství slev a akčních nabídek, což je další stimul k nakupování, nastiňuje tým psychologů z varšavské soukromé univerzity SWPS pro agenturu PAP.
Černý pátek (anglicky Black Friday) je neformální název pro páteční den, který následuje v USA po svátku Díkůvzdání, ten se slaví čtvrtý čtvrtek v listopadu. Jedná se o marketingovou akci, kdy se obchodníci snaží nalákat zákazníky na velmi nízké ceny.
To ne já, to vzpomínky
Podle webu Nauka w Polsce si právě v tomto tmavém období roku uspokojujeme své potřeby pomocí nakupování, které v nás „vzbuzuje velmi silný, pozitivní účinek“. A ten chceme zažívat co nejvíce. Ale nejenom slevy a akce nás lákají. Vánočně vyzdobené obchody v nás vyvolávají tzv. autobiografickou paměť, která nám přihrává pozitivní vzpomínky z minulosti.
„Když jdeme v předvánočním období do obchodu, posloucháme hudbu, vidíme vánoční stromky, cítíme vůně, jsou to takzvané indicie, připomínající zážitky spojené s Vánocemi. A když si vybavíme něco, co jsme zažili v minulosti, tak je to tak, že se nám to líbí," vysvětluje profesor Falkowski.
Nízká angažovanost
Emoce hrají důležitou roli při nakupování výrobků s tzv. nízkou angažovaností, které kupujeme často. Na základě předchozích zkušeností se řídíme při výběru těchto výrobků. Chuťová paměť, kterou máme k těmto výrobkům, vyvolává pozitivní emoce, a proto je chceme znovu zakoupit. U výrobků, které kupujeme jednou za čas, je důležitý kognitivní proces a rozhodování.
Všeho moc škodí
I když nakupování může přinést uspokojení, nadměrné a nutkavé nakupování je rizikové a mělo by být léčeno, upozorňuje profesor Falkowski. Vzdělávání spotřebitelů je důležité proto, aby si lidé byli vědomi psychologických procesů, které se při nakupování aktivují. To jim umožní zastavit se na chvíli a zamyslet se nad svým chováním, uzavřel web Nauka w Polsce.