Nejhorší letecká katastrofa všech dob se odehrála na Kanárských ostrovech. Střet dvou Boeingů nepřežilo téměř 600 lidí

Nejhorší letecká katastrofa všech dob se odehrála na Kanárských ostrovech. Střet dvou Boeingů nepřežilo téměř 600 lidí

Foto: Eduard Marmet / Creative commons, CC-BY-SA

Publikováno:
4 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Za nejtragičtější leteckou nehodou stojí souhra více událostí. Od uzavření letiště v Las Palmas kvůli nastražené bombě až po špatné počasí a neprofesionální a nepřípustné jednání ze strany zkušeného pilota nizozemské společnosti KLM.

Dva naprosto jiné zájezdy

Prvním letadlem byl Boeing americké společnosti Pan Am 1736 mířící z Los Angeles do Las Palmas na ostrově Gran Canaria. Na palubě bylo 380 pasažérů, převážně osoby starší 55 let a 16 členů posádky. Po mezipřistání v New Yorku se změnila posádka. Novým kapitánem se stal Victor Grubbs, prvním důstojníkem Robert Bragg a palubní inženýrem George Warns. Druhý Boeing byl nizozemské společnosti KLM 4805. Na palubě bylo 235 cestujících (53 dětí) a 14 členů posádky. Většina pasažérů byly mladé rodiny s dětmi. Kapitánem letadla byl velezkušená ikona nizozemské společnosti, Jacob Veldhuyzen van Zanten. Prvního důstojníka mu dělal teprve nováček, Klaas Meurs a palubním inženýrem byl Willem Schreuder.

Útok separatistů

Na Kanárech působila separatistická organizace, která si zrovna vybrala letiště Las Palmas jako místo pro útok. Jedna bomba vybuchla poblíž jednoho stánku, a z důvodu dalších bomb bylo letiště uzavřeno na neurčitou dobu, dokud se neprohledá. Všechna letadla mířící na toto letiště byla přesměrována na vedlejší ostrov, kde se nachází vojenské letiště Los Rodeos. Napětí začalo stoupat a frustrace byla znatelná nejen na členech posádky, tak i na cestujících. Zatímco pilot Pan Am požádal dispečink, aby mohl zůstat ve vzduchu, ale neúspěšně, tak van Zanten chtěl stihnout za každou cenu odlet z letiště dříve, než mu vyprší stanovený limit pro létání. Čas plynul a lidé byli roztroušeni po celém letišti. Počasí se zhoršovalo, stejně jako zhoršená viditelnost.

Nesmyslné rozhodnutí van Zantena doplnit palivo

Čekání se prodloužilo na čtyři hodiny, mezitím si usmyslel van Zanten, že by mohl doplnit palivo, zatímco se čeká na opětovné otevření letiště v Las Palmas. Ostatní se mu snažili tuto činnost vymluvit, ale neúspěšně. Van Zanten byl pověstný svou arogancí a rád shazoval nejen své kolegy v kokpitu, ale i ostatní, jelikož on byl tím nejlepším pilotem v Nizozemsku, ne-li na světě. A tak se rozhodl tankovat 55 tun paliva, což se později ukázalo osudným. Většinou se doporučuje tankovat tolik, kolik potřebuje letadlo na další letiště kvůli bezpečnému vzletu. Příliš mnoho paliva zatíží letadlo takovým způsobem, že mu ztíží vzlétnutí.

Znovuotevření letiště

Po čtyřech hodinách obdrželi dispečeři zprávu o znovuotevření letiště v Las Palmas. Následovalo postupné opouštění letadel letiště Las Rodeos a odlétalo jedno za druhým, dokud nenastala zácpa, kterou způsobila letecká společnost KLM v čele s pilotem van Zantenem. Jakmile bylo dokončeno tankování, viditelnost se rovněž zhoršovala. Mezitím se snažil Pan Am objet kolonu, ale neúspěšně. Van Zanten začal být netrpělivý, jelikož se blížil čas konce jeho služby, což by znamenalo zůstat na letišti a shánět pro cestující ubytování. Když už KLM dokončilo předletovou kontrolu, dostal pouze povolení k traťovému povolení. Mezitím Pan Am měl odbočit dle pokynů dispečinku odbočkou, aby uvolnil cestu, ale kvůli špatným podmínkám tuto odbočku minul a absence radaru znemožnila dispečinku přesnou navigaci.

Nevyhnutelná srážka

Netrpělivý van Zanten nečekal na povolení k letu a usmyslel si, že to riskne. Nevěděl, že v tu dobu se proti němu nachází druhý Boeing. Na letišti šlo vidět pouze 500 metrů před sebe. Boeing společnosti KLM se rozjel naplno po odletové dráze, zatímco Boeing Pan Am jel zhruba 6 km/h. Jakmile na sebe oba letouny viděly, Pan Am se snažil letadlu KLM vyhnout. KLM se snažil vzlétnout dříve, ale kvůli těžkému palivu nemohl vzlétnout a zadkem škobrtal o dráhu. Výsledkem toho byla srážka. Letadlo KLM narazilo do vršku Pan Am a pokračovalo dál po dráze, dokud nevybuchlo úplně. Doplnění takového množství paliva způsobilo mohutnou explozi a nikdo na palubě nepřežil. Z Pan Am přežilo pouze 61 lidí, zbytek buď zemřelo následkem nárazu, uhořením nebo udušením. Celkový počet mrtvých se vyšplhal na 583.

Reklama
Zdroje článku:
Reklama