Tyto zimní trendy v řízení auta mohou být nebezpečné

Tyto zimní trendy v řízení auta mohou být nebezpečné

Foto: candy18 / Depositphotos

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Řízení auta v zimě je vcelku jednoduché, pokud dodržíte základní pravidla. Jsou ale trendy, které držitelé řidičských oprávnění dělají nesprávně. Ohrožují tak ale sebe i své okolí. Jakým chybám by se měl správný řidič vyhnout?

Obsah článku
  1. Zimní pneumatiky
  2. Nesprávné čištění auta
  3. Nedodržování minimální vzdálenosti od vozidel
  4. Jízda přilíš rychle

Na našich silnicích se bohužel neobjevují jen řidiči. Každý den můžeme v provozu potkat držitele řidičských oprávnění, kteří sedají za volant a nepřemýšlí. Tyto situace vidíme denně, například při připojování při nízké rychlosti či špatném používání světel. Obzvláště zimní období je tak pro (ne)řidiče náročné a často dělají chyby. 

Zimní pneumatiky

Proč uvádíme hned na prvním místě zimní pneumatiky, když je to každému jasné? Pravdou je, že masivní většina řidičů pneumatiky přezouvá, případně pořídila ty celoroční. Po celý rok byste měli pneumatiky, ať už letní, zimní, nebo celoroční, udržovat správně nafouklé. V tom vám pomůže manuál vozidla nebo často štítek nalepený například na dvířkách palivové nádrže.

Vedle správně dofouknutých kol je důležité kontrolovat jejich stav, v zimě se jedná především o dezén. Při jízdě na sněhu a ledu je důležité mít dezén minimálně 4 mm. Pro porovnání pro jízdy v létě vám dle zákona postačí minimálně 1,6 mm. Obzvláště pozor dejte, pokud používáte zimní obutí celoročně. Někteří řidiči chybují i v rezervě. Tu sice mají, ale sjetou či letní.

Nesprávné čištění auta

Zasněžená krajina je krásná, řidiče ale nepotěší. Ti z nás, kteří mají auto v garáži, tento problém řešit nemusí. Většina populace ale den začíná škrábáním a čištěním auta od sněhu a ledu. Zde je důležité zmínit, že je řidič povinný očistit auto tak, aby jeho provozem neohrožoval sebe ani ostatní účastníky silničního provozu. A co říká český zákon?

Řidič nesmí:

  • řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran,
  • řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.

Na problém padajícího sněhu a ledu narážíme většinou u kamionů, v zimním provozu je proto vhodnější držet si od nich větší odstup než obvykle.

Nedodržování minimální vzdálenosti od vozidel

Tento častý nešvar českých řidičů můžeme pozorovat celoročně. Vyhnout se mu je důležité vždy, v zímě především. Zledovatělá, mokrá či zasněžená vozovka totiž výrazně prodlužuje brzdnou vzdálenost. Při cestách je třeba na tento aspekt myslet a dát si na dobržďování pozor. I menší ťukanec znamená zbytečné dokumentování, sepisování a ztrátu času pro všechny zúčastněné.

Jízda přilíš rychle

Jistě jste už zaznamenali ono učebnicové „rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu“. Maximální rychlost na komunikacích, kterou udává zákon, někdy opravdu není možné dodržet. Neriskujte a nešlapejte zbytečně na plyn. Někdy se může zdát silnice suchá a přesto na ní potkáte námrazu. Nebezpečný je také led ukrytý pod sněhem.

A co vy, patříte mezi hříšníky, nebo ke svému vozidlu a okolnímu provozu přistupujete s odpovědností?

Reklama
Zdroje článku:
Reklama