Co se stane, když na silnici přejedete přes bílou čáru? Pokuta vás nemine, ale ne vždy
Většina z našich čtenářů nejspíše patří mezi aktivní řidiče. Víte, co vám v každodenní provozu hrozí za přejetí bílé čáry? Pojďme si společně rozebrat různé situace i postihy za ně. Tak, jako jinde, i zde platí různé výjimky – k těm se ale dostaneme později.
Typy a význam jednotlivých čar
Vodorovné dopravní značení, potkáváme v provozu dnes a denně. Věděli jste, že existuje více než 30 druhů různých značek? Jedná se například o přerušovanou bílou čáru, dvojitou přerušovanou čáru podélnou, vyznačené jízdní pruhy a koridory nebo podélné čáry souvislé. Právě na ně se dnes zaměříme.
Klasické situace, kdy porušujeme podélnou čáru souvislou
Spěch, adrenalin nebo snad agresivita? To vše vede u některých z řidičů k porušování tohoto základního pravidla. Faktem ale je, že za porušování předjíždění na plné čáře přicházejí tvrdé tresty. Za „pouhé" riskantní předjetí na plné čáře přichází pokuta v řádu tisíců. Pokud je ale úsek doplněný navíc značkou zákazu předjíždění, řídí se sankce bodovým systémem. Pokuta se zde již dostává do odrazujících čísel, podstatné je i udělení šesti trestných bodů.
A kdy tedy ne?
Jiné je ale předjíždění (například pomalu jedoucí babety), pokud při manévru nepřejedete plnou čáru, případně objíždění překážky na komunikaci. V těchto situacích se sankci vyhnete. Stejně tak tomu je při odbočování mimo pozemní komunikaci, například na pole, do areálu firmy či na parkoviště. Samozřejmě je vždy bezpečnější dojet na nejbližší kruhový objezd. Komu by se ale chtělo zajíždět si kilometry navíc?
Nebezpečné situace a stavy hrozící bezprostředním ohrožením
A jak by pohlížela policie na hodnocení těchto přestupků za situace, kdy vám někdo udělá onu známou „myšku s tvrdou brzdou“ nebo potřebujete na velmi kluzké vozovce zamezit čelní srážce? Co když jedete rychle a porušujete předpisy, protož máte na palubě pasažéra v život ohrožujícím stavu? Za těchto podmínek byste velmi pravděpodobně vyvázli bez pokuty, stejně jako při projetí červené na křižovatce, když je za vámi blikající vozidlo IZS. Takže ano, opravdu platí, že čára není zeď.
Plná čára, nebo dvojitá plná čára?
Definice (včetně označení) těchto dvou vodorovných značení je následující:
· V1a Podélná čára souvislá – Značku je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění, odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci.
· V1b Dvojitá podélná čára souvislá – Značku je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění.
Je nutné si uvědomit že dvojitou plnou čáru nelze využít k odbočování mimo pozemní komunikaci. Za porušení na plné čáře jednoduché bez doplňkové značky přichází sankce do 2 000 Kč bez trestných bodů. Na odkazu ze sociálních sítí oficiálního profilu Policie České republiky můžete vidět dva silniční piráty a situaci, jak by to přesně vypadat nemělo. Speciálně druhé z automobilů poruší pravidla hned několikrát a vážně ohrozí bezpečnost okolních řidičů včetně evidentního překročení rychlosti. A co vy, jste zásadní „předpisáři“, nebo máte již nějaký ten vroubek?