Socialismus vs. kapitalismus: Levnější zboží a svět bez absurdních billboardů a otravných reklam

Socialismus vs. kapitalismus: Levnější zboží a svět bez absurdních billboardů a otravných reklam

Foto: gyn9037 / Depositphotos

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

V socialistickém Československu byla reklama téměř neexistující záležitost. Místo dnešního konzumního života a neustálého lákání ke koupi nových produktů se lidé soustředili na jiné hodnoty a aktivity. Jaký byl život v zemi bez reklam a konzumního šílenství?

Obsah článku
  1. Svět bez absurdních billboardů a otravných reklam
  2. Absence reklam, ale i nedostatek zboží 
  3. Sociální dopady: Klidnější život, ale také mnoho omezení
  4. Cenová politika

Svět bez absurdních billboardů a otravných reklam

V době socialismu neexistovaly komerční reklamy, jaké známe dnes. Veřejná prostranství nebyla zaplněna barevnými letáky a případné billboardy na ulicích propagovaly především státní ideologii nežli „zajímavé“ produkty. Média byla pod kontrolou režimu a televizní kanály se soustředily spíše na informační sdělení než na přesvědčovací marketing.

Na západě jsme mohli pozorovat přesný opak. Jednalo se o naprosto odlišný svět, než lidé v socialistickém Československu znali. U nás bylo běžné, že obchody měly omezený sortiment, a pokud se objevil nějaký atraktivní produkt, lidé si o něm říkali mezi sebou, nikoliv skrze reklamní kampaně. Kdežto na západě byl kapitalismus i s reklamami již běžnou součástí života.

Absence reklam, ale i nedostatek zboží 

Československo bylo ekonomikou s plánovaným hospodářstvím, kdežto u kapitalismu je běžný tržní mechanismus poptávky a nabídky. Zboží bylo v obchodech omezené a nedostačující. Nebylo na výběr z milionů variant jednoho produktu, jako je tomu dnes, spousta lidí vlastnila řadu podobných či stejných věcí. Reklama tedy nebyla třeba, protože si lidé mezi sebou předávali informace o tom, kdy a kde se objevil nějaký zajímavý produkt.

Například ikonické džíny, které byly symbolem západu, nebyly v našem socialistickém světě běžně dostupné. Kdo chtěl něco jiného než standardní produkty, musel sehnat bony a nakupovat v Tuzexu. Mít něco „ze západu“ znamenalo vyšší společenské postavení.

Sociální dopady: Klidnější život, ale také mnoho omezení

Dnes jsme obklopeni neustálou reklamou, která se nás snaží přesvědčit o tom, co bychom měli koupit. Tento tlak v socialistické společnosti chyběl. Na druhou stranu, absence reklam znamenala také menší povědomí o novinkách a omezený výběr zboží. Dnešní konzumní společnost přináší nejen větší výběr, ale také stres z neustálého rozhodování. V socialistickém Československu byla spotřeba mnohem střídmější a lidé se nemuseli trápit výběrem mezi stovkami variant jednoho produktu.

Cenová politika

Cenová politika v socialistickém Československu byla výrazně odlišná od té dnešní. Základní potraviny a služby byly levné díky státním dotacím, ale na druhou stranu, pokud jste si chtěli koupit zboží mimo běžnou nabídku, museli jste si připlatit. Například chleba stál jen pár korun, ale západní elektronika či značkové oblečení se prodávalo za mnohonásobek průměrného platu. Například v Tuzexu si člověk mohl koupit džíny za ekvivalent několika průměrných výplat.

Reklama
Reklama