Řídící letového provozu: Zajímavé povolání, které v Česku vydělává víc než lékaři

Řídící letového provozu: Zajímavé povolání, které v Česku vydělává víc než lékaři

Foto: Chalabala / Depositphotos

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Toto povolání patří k opravdové špičce. Ať už se jedná o příjem, který z něj plyne, tak i o prestiž. Jde zároveň i o zajímavou pozici v oboru dopravy, který zaujme i člověka neznalého. Dokážete odhadnout, o které povolání se jedná?

Obsah článku
  1. Dril, dril a zase ten dril
  2. Náročné výběrové řízení
  3. Jsem vybrán, co dál?
  4. Volná místa jsou

Dril, dril a zase ten dril

Některé z vás jistě napadla pozice řídící letového provozu. A nemýlíte se! Právě zde si zaměstnanec přijde na jeden z nejvyšších platů u nás a získá pří tom mezinárodní prestiž. Během poloviční doby zácviku také získá řádově větší plat než lékař. V nadpisu píšeme hned třikrát slovo „dril“. Propracovat se až na tuto pozici totiž není nic jednoduchého. Prvním krokem je skvělá zdravotní způsobilost (především co se týče soustředění, postřehů, schopnosti koncentrace) a angličtina na výborné úrovni. Bez ní byste totiž nezvládli ani první den zácviku! Před nástupem vás také čeká náročný postup výběru.

Náročné výběrové řízení

Výběrové řízení na tuto prestižní pozici se skládá hned z několika bodů. Kromě testu z anglického jazyka (a nutného doložení maturitní zkoušky z českého jazyka) si uchazeč projde důkladným dvoudenním zdravotním testem. Nedílnou součástí jsou navíc testy FEAST poskytované společností EUROCONTROL. Tato zkouška má za cíl ověřit potřebné speciální dovednosti a schopnosti budoucích pracovníků. Eliminuje tak jedince, které by čekala velmi krátká pracovní zkušenost. Na tento test se nelze nijak připravit, obsahuje například zkoušení prostorové orientace.

Pro lidi, co disponují těmito kvalitami, to rozhodně těžké není. A právě to je součást té identifikace toho původního chatu, té osobnosti. Pokud disponuje tímto talentem, že se dokáže orientovat v prostoru a zároveň i v čase, tak je to pro něj naprosto přirozená vlastnost a nevnímá to jako složitý úkol. Pro ty, co nemají tuto vlastnost – to vůbec není nějaký handicap, neznamená to, že by ten člověk byl automaticky nějak neschopen –, není to ale potom jednoduché a může se stát, že právě kvůli tomuto nedostatku se nedostane na řízení. Anebo když ano, tak ten výcvik zkrátka nedokončí, protože prostorové a plošné vidění je naprostá alfa a omega veškerých činností, které provádí.

 uvedl pro rozhlas Stanley Schmidt, vyučující na Ústavu letecké dopravy Fakulty dopravní ČVUT.

Jsem vybrán, co dál?

Jako první přichází rozhodně gratulace. Právě jste zvládli jedno z nejnáročnějších výběrových řízení v České republice! Nyní vás čeká nástupní plat 91 000, který bude následně navyšován až na více než 215 000 Kč. K tomuto cíl vás ale povede dlouhá cesta, začínat budete minimálně dvouletým výcvikem, který obsahuje hned několik fází. Po jeho absolvování se stanete plnohodnotným řídícím letového provozu.

Volná místa jsou

Jak jste dnes mohli sami zjistit, pozici řídící letového provozu může teoreticky vykonávat každý, kdo má maturitu a ovládá anglický jazyk. Na rozdíl od studií na lékařských fakultách se tedy můžete vypracovat i v pozdějším věku a také si vyděláte podstatně více, než průměrný chirurg a leckterý primář. Práce je to velmi zajímavá, jak ukazuje například toto video. Musíte ale prokázat velkou míru odhodlanosti, odpovědnosti, píle a schopnosti, které rozhodně nemá ani čtvrtina z nás. Volná místa byla v roce 2024 a stejně tak jsou plánovaná pro rok 2025. Uvažovali byste o příhlášení do výběrového řízení?

Reklama
Reklama