Jak bezpečně zvládnout jízdu v autě za bouřky

lightning

Bouřky patří k létu a často přicházejí náhle. Snadno se tedy stane, že nás překvapí při jízdě v autě. Jsme v autě v bezpečí? A co v takovém případě (ne)dělat?

Jak se chovat při bouřce v autě

Jestliže nás při jízdě v autě zastihne bouřka, v první řadě je důležité zachovat klid. To, co při hustých deštích a bouřce nejvíce komplikuje jízdu, je špatná viditelnost a ztráta kontroly nad vozidlem v důsledku mokré vozovky. Je-li viditelnost jen na několik metrů, nestačí už mít jen rozsvícená světla denního svícení, ale řidič je povinen použít také zadní mlhová světla. Při vydatném dešti hrozí navíc riziko aquaplaningu, kdy se mezi pneumatiku a vozovku dostane vrstva vody, auto tedy nesedí na vozovce a přestává být ovladatelné. Je proto nutné jet pomalu a zvážit, zda není lepší zastavit na nejbližším vhodném místě. Pokud přece jen k aquaplaningu dojde, musíme v první řadě pevně držet volant, čehož nejlépe dosáhneme tehdy, držíme-li jej v pozici 9.15. V žádném případě nesmíme brzdit, ačkoli k tomu instinkt vybízí, naopak je nutné mít nohu neustále na plynu. Právě proto je zapotřebí v takových situacích zachovat chladnou hlavu a nenechat se ovládnout instinktivním jednáním. 

Faradayův objev

Bouře však nepřichází jen s prudkým deštěm, ale také s blesky. Karoserie v takovém případě slouží jako ideální izolace proti elektrickým výbojům a stává se z ní takzvaná Faradayova klec. Tento jev získal název po svém objeviteli, anglickém fyzikovi Michaelovi Faradayovi, který v roce 1836 zjistil, že ať už je elektrický náboj jakkoli silný, zůstává pouze na povrchu vodiče. Vše, co je uvnitř vodiče, je od elektrického výboje dokonale izolováno. Takovým vodičem je i ocel, z níž se běžně karoserie vyrábí, proto tento jev platí i pro automobily – vše, co je uvnitř auta, je v naprostém bezpečí. 

Kdy auto před blesky nechrání

Fotka od Brett Sayles z Pexels

Aby automobil sloužil jako Faradayova klec, není nutné, aby karoserie byla vyrobena pouze z oceli, dokonce tomu tak prakticky nikdy není. Je ovšem zapotřebí dodržovat určitá pravidla. Například za bouřky bychom se neměli dotýkat kovových částí uvnitř vozidla, jako jsou například dveřní kliky, protože by nás mohly spojit s vnějším povrchem, kam dopadají elektrické výboje. Také musíme mít na paměti, že ne každý automobil chrání stejně – sedan jistě izoluje lépe než kabriolet s látkovou střechou.  Problém také může nastat, pokud blesk uhodí do pneumatiky – může se stát, že ji propálí, a vozidlo se pak chová jako při jízdě na kluzkém povrchu.   

K nehodě často dochází, pokud blesk uhodí přímo do vozidla – ačkoli se ve skutečnosti vlastně nic nestane, hlasitá rána zpravidla řidiče vyleká a ten následně havaruje.

Zdroj: sicurauto.it, dehn.it, úvodní fotka: Philippe Donn z Pexels