Jak si vylepšit den pomocí čaje

Prastarý nápoj z listu čajovníku je dodnes součástí mnoha lidských životů. Čajová komunita neustále roste a díky nekonečným možnostem importu se významně rozšiřuje i v našem, domácím prostředí. Kromě estetických vlastností čajového rituálu, stejně tak jako těch relaxačních, spojených s jeho konzumací, je čaj znám rovněž pro své blahodárné účinky na lidský organismus.

Složky přítomné v čajovníkových listech vytvářejí složitý biologický komplex látek, prospěšných v různých oblastech našeho zdraví. Moderními vědeckými metodami se jich doposud podařilo identifikovat nad 400! Nejpočetnější z nich jsou jednoznačně flavonoidy ve formě katechinů, které pozitivně působí na snižování hladiny cukru v krvi, mají antibakteriální a antivirové účinky a tím pádem jsou zdravotně přínosné pro kardiovaskulární systém.

Třísloviny, kterých bylo podle posledních výzkumů odhaleno v čaji kolem 120 druhů, posilují imunitní systém, snižují krevní tlak a riziko vzniku nádorů. Nejvíce tříslovin najdeme v zelených čajích a jejich množství je také možné regulovat louhováním. Tyto účinné látky jsou totiž zodpovědny za základní vlastnosti čajovníkových listů (chuť, aroma, barva). Další látkou, na kterou je zároveň potřeba dát si pozor, je kofein.

Fotka od Massimo Rinaldi z Unsplash

Kofein, jako nejrozšířenější stimulant na světě, je jednak přínosný svou stimulací centrální nervové soustavy a srdeční činnosti, druhak se ovšem ve větším množství stává drogou a působí toxicky. Dočasně potlačuje únavu a probouzí bdělost, ale v čaji je ho obsaženo jen 7%. To znamená, že má čaj zhruba poloviční množství kofeinu než káva, a tak se stává její lepší alternativou.

Mezi další organické látky tohoto nápoje patří purinové alkaloidy, sacharidy, silice, přírodní barviva či enzymy a vitamíny jako B1, B2, E, A, nebo C. Anorganické látky jako je draslík, fosfor, vápník, železo, hořčík, mangan, fluór nebo sodík zde nesmí chybět. Pravidelné pití čaje dokonce podporuje kostní minerály, protože pomáhá udržovat jejich normální stav a polyfenoly v něm obsažené, mají schopnost regulace krevního tlaku a cholesterolu v krvi.

Správný účinek prospěšných látek je sice dosažitelný jen pouhou čajovou konzumací, nicméně i ta musí být správná. Ve světě nekonečných možností můžeme narazit na mnoho nekvalitních čajů dokonce i v jejich sypané formě. Jak poznat, že bychom měli sáhnout po něčem jiném? Sledování původu čaje je samozřejmostí, v našem prostředí se ale ustálilo označení kvality čaje, které nám může jednoduše pomoci k rozhodování. Toto označení je jednoduše specifikováno písmenkem “A” a platí v něm, že čím více čaj těchto pomyslných “A” má, tím kvalitnější je. Tento způsob se vyvinul v Číně a ve své podstatě funguje jako školní hodnocení kdy “A” = nízká a “AAAAA” = vysoká kvalita.

Dalším důležitým faktem je samotná teplota vody, kterou čaj zaléváme protože každý druh čaje potřebuje jednoznačně jinou. Zelené čaje obvykle zaléváme vodou o teplotě 70°-80° stupňů, černé vodou a 100° stupních. Jak tuto teplotu odhadnout? Existují různé teorie, jak dlouho po uvaření vody je vhodné počkat, aby měla tu správnou teplotu. Mnoho lidí však v dnešní době sahá spíše po speciálních varných spotřebičích, které vodu ohřejí automaticky na požadovanou teplotu.

Co je nutné dodat je fakt, že například samotný zelený čaj obsahuje jen velmi málo kalorií. V obchodech dostupné a již zpracované čajové nápoje jsou často a ve velké míře slazené – je v nich tedy automaticky přítomno velké množství kalorií. „Pokud má konzumace zeleného čaje nějaké zdravotní přínosy, je to pravděpodobně zcela ztraceno přidáním cukru.“ říká Qi Sun, asistent profesor v Oddělení výživy na Harvard School of Public Health.

Samozřejmostí je, že cenová kategorie kvalitních sypaných čajů je vyšší, než jakou nabízí většina konzumních společností. Vzhledem k blahodárným účinkům tohoto nápoje na lidský organismus se ovšem jedná o sázku na jistotu!

Zdroj: eatthis.com, úvodní fotka: Manki Kim z Unsplash