Laktózová intolerance: čím se projevuje a jak jí úspěšně čelit

Laktózová intolerance. Sice toho mají hodně společného, ale alergie na kravské mléko to není. Při alergii si tělo tvoří protilátky a aktivně proti bílkovině v mléce bojuje. Intolerance laktózy znamená, že je tělo neschopné zpracovávat mléčný cukr – laktózu.

Laktózová nesnášenlivost je důsledkem chybějícího enzymu, který laktózu štěpí na jednodušší cukry. To znamená, že tělo není schopné laktózu vstřebat, a tak do střev pouští více vody, aby se jejich obsah naředil, což může způsobovat průjmy. V nadbytečné laktóze také kvasí bakterie, a to může vyvolávat nadýmání a bolesti nebo křeče břicha. Typické projevy laktózové intolerance.

Vrozená intolerance je velice vzácná, obvykle přichází s věkem. Také lze začít být nesnášenlivý v důsledku určitých onemocnění, zejména těch souvisejících s trávicím traktem, nebo při poškození sliznice tenkého střeva. S přibývajícími léty se zvyšuje riziko onemocnění. Mladší děti většinou intolerantní nejsou, zatímco ve starší populaci je toto častý problém. Trpí jí přibližně každý šestý člověk.

Toto onemocnění se dá léčit pouze omezením nebo úplným vyřazením mléka a mléčných výrobků z jídelníčku. Nesnášenlivost často není úplná, někteří lidé jsou stále schopni bez problémů jíst například tvrdé sýry, které mají nízký obsah laktózy. V závislosti na závažnosti, můžou někteří jedinci trpící intolerancí konzumovat i jogurty nebo dokonce mléko v kakau a podobně. Záleží zejména na množství zbylého štěpícího enzymu, který se ve střevech daného člověka nachází. Pokud máme toleranci horší, je nutné pečlivě sledovat složení potravin, co jíme. Protože laktóza se nenachází pouze v mléku a v jasně mléčných výrobcích, narazit na ni můžeme také ve zmrzlině, mléčné čokoládě, potravinách obsahujících sušené mléko nebo v některých lécích.

Pokud přestaneme přijímat mléko, musíme si uvědomit, že nám klesne příjem vápníku. Ten potřebujeme nejen pro pevné kosti a hezké zuby, ale je důležitý i pro srdce a nervy. Vápník se hojně nachází třeba v mořských řasách, některých oříšcích nebo v máku. I běžná zelenina je na vápník bohatá, takže pokud laktózovou intolerancí trpíte nebo máte podezření, měli byste příjem mléka a mléčných výrobků omezit a zvýšit konzumaci na vápník bohatých potravin. Naštěstí dnes není problém bezlaktózové potraviny sehnat a většina kaváren nabízí nějakou formu náhražky jako mandlové nebo rovnou bezlaktózové mléko.

Zdroj: Kateřina Robová, úvodní fotka: Couleur z Pixabay