Máte často svěšenou hlavu a opět ztuhlý krk? Co to může signalizovat a jak si pomoci

Ať už celodenní sezení v nepříjemné poloze u počítače, nebo špatná poloha při spánku, jedno i druhé může být velmi rychle původcem nepříjemného a bolestivého ztuhnutí krku. Ne vždy se mu lze vyhnout, a pokud se vám nepodaří před ním utéci, sáhněte alespoň po účinných zbraních.

Znáte tu bolest, když nemůžete pořádně otočit hlavou, protože máte ztuhlý krk, a jakákoliv činnost vám způsobuje maximálně nepohodlí a bolesti? Většina lidí v takové chvíli sahá po pořádně silných tišících prostředcích.

Mohou za to svaly

Bolestivé svaly krku. Fotka od Gettyimages

Bolest krku a jeho ztuhlost způsobují většinou svaly. Ztuhlost svalů krku si přivodíme nejrychleji sezením v průvanu nebo nepohodlnou polohou při spaní. Nicméně postihnout nás může i při neopatrném pohybu při cvičení nebo nezvyklé činnosti. Je přirozené, že se to občas přihodí každému, pokud se však váš stav neupraví během 48 hodin, měli byste navštívit lékaře.

Ploténka, deformace i vážná nemoc

Příčinou bolesti totiž může být vyhozená ploténka, přičemž tato bolest se nakonec neomezuje jen na krk, ale vystřeluje i do končetin. Bolestí krku se projevuje i deformace krční páteře, nebo třeba i meningitida, kterou doprovází bolest hlavy, nevolnost a ospalost. Pokud jste utrpěli náraz do krku, také byste měli vyhledat lékaře, protože se může jednat o poškození míchy.

Blahodárná masáž

Při „běžných” problémech vyzkoušejte kromě tlumení bolesti i domácí prostředky k odstranění bolesti krku. Krk a ramena si masírujte jemným kartáčem, jeho pohyb by měl směřovat nahoru, nikdy ne naopak. Pokud je to možné, vyzkoušejte i střídání studených a teplých masáží proudem vody.

Odborná masáž krku. Fotka od Gettyimages

V některých případech pomáhají i teplé obklady pod krkem v poloze vleže, nebo horký termofor. Osvědčené jsou i masáže mentolovými gely. Důležité je uvolnění bolavé oblasti, při masážích by vám proto měla pomáhat druhá osoba, abyste mohli mít uvolněná ramena i krk.

Vyměňte polštář

Pokud míváte krk ztuhlý „každou chvíli”, může být problém i ve vašem polštáři. Nevhodný polštář znamená nevhodnou polohu při spánku, čímž trpí nejen kvalita spánku, ale i krční páteř. Zkuste si pořídit tzv. ergonomický polštář, který díky svému speciálnímu tvaru kopíruje obrysy hlavy i krku, a takto poskytuje optimální oporu i ve spánku. Váš krk se tak může uvolnit a bolesti po krátkém čase zmizí.

Cvičení, posílení, uvolnění

Kromě těchto opatření nezapomínejte ani na pohyb. Cvičení na uvolnění a posílení krku jsou jednoduchá a můžete je cvičit vsedě v autě, práci či u televize. První cvik se cvičí v záklonu, aby se svaly uvolnily, většinu dne totiž trávíme v předklonu, mnohokrát doslovně se „svěšenou” hlavou. Hlavu proto zakloňte a kružte zprava doleva a zpět.

Protažení a posílení krčních svalů. Fotka od Gettyimages

Při druhém cviku zvedněte hlavu co nejvýše a otáčejte ji jednou k jednomu, jednou k druhému ramenu. Také pomáhá vzpažení, přičemž vytahujeme ruce vzhůru, hlavu máme vzpřímenou a nehýbeme s ní.

Nejen bolesti krku dokážou pořádně potrápit, ale při dlouhodobých problémech výrazně snižují kvalitu života postižené osobě. Proto nepodceňujte prevenci těchto bolestí a dopřejte si dostatek pohybu, jinak se problémy dříve či později zaručeně dostaví.

Zdroj: healthline.com, maseri.cz, úvodní fotka od Gettyimages