Navoskované ovoce? Kvalitnější mražené? Dozrání v sáčku? 3 chytré strategie nákupu ovoce a zeleniny

Prozradíme vám některá základní fakta o potravinách, která se nám potravinářský průmysl snaží „schovat pod obalem“. Tentokrát o tom, jak nakoupit co nejchutnější a nejvýživnější ovoce a zeleninu.

1. V případě „čerstvých“ potravin buďte skeptičtí

Nenechte se oklamat. Výrobek, který kupujete, pravděpodobně strávil nejméně týden na cestě do regálu v obchodě. Některé ovoce se sklízí ještě nezralé, aby se během uvedené doby nestačilo zkazit. Jiné se upravuje pomocí plynů, myje se, krájí a sáčkuje. A pak vám ještě může zůstat pár dní v ledničce, než je skutečně zkonzumujete. Celou tu dobu ovoce a zelenina ztrácí na chuti i na výživové hodnotě.

Zdání čerstvosti

Speciálně ošetřená a zabalená japonská jablka. Fotka od Gettyimages

Nechte se vést selským rozumem. Pokud má váš supermarket jahody a chřest v únoru, můžete si být jistí, že k vám docestovaly z velké dálky. Ovoce a zelenina, které se lesknou až příliš, ale mohou být také staré. Některé se ošetřují voskem pro získání čerstvého a lesklého vzhledu, ale pod slupkou je to horší. Dokonce i označení „český produkt“ nemusí zaručovat čerstvost, protože potravina musela nejdříve cestovat do centrálního skladu k zabalení, teprve zase znovu do distribuce a až nakonec do polic ve vašem supermarketu.

2. Kupujte mražené

Pokud máte pochybnosti o čerstvosti produktů v obchodě, pak je zde jedna rada: Někdy je mražené ovoce a zelenina čerstvější než to „čerstvé“. Produkty k mražení se totiž sklízí, až když jsou plně zralé, a ještě tentýž den se zamražují. Zamražení může trošku pozměnit konzistenci, ale výživové hodnoty se téměř nemění. Ve skutečnosti zamražená zelenina v mnoha případech obsahuje více vitamínů než ta „čerstvá“, která dlouho ležela v obchodě a pak v kuchyni.

Vitamíny: mražené versus čerstvé

Fotka od Gettyimages

Vědci z výzkumného ústavu Unilever provedli následující průzkum. Porovnávali úrovně vitamínu C a dalších klíčových výživných složek v čerstvé zelenině během různých stádií její distribuce a skladování, a dále v zelenině mražené a uchované až 12 měsíců. Zjistilo se, že výživové hodnoty mraženého hrášku a brokolice byly vyšší než u čerstvě koupené zeleniny, která několik dní ležela v regálu.

3. Zralé ovoce v papírovém sáčku

V supermarketu jen zřídka dostanete ovoce, které je dokonale zralé. Pokud by totiž bylo sklizeno v úplné zralosti, cestou od pěstitele ke spotřebiteli by se poškodilo a zkazilo. Možná jste slyšeli, ž když si dáte ovoce do papírového sáčku, zvýší se v něm koncentrace etylenu, který dozrávající ovoce vylučuje, a proces dozrávání se tak urychlí.

Dozrát, či nedozrát?

Fotka od Gettyimages

Pokud vše chcete urychlit ještě více, přidejte do sáčku nějaké zcela zralé ovoce, například banán nebo jablko. Zralé ovoce produkuje víc etylenu, který nezralé ovoce může využít. Nepoužívejte ale plastové (třeba mikrotenové) sáčky, v nich by se ovoce zkazilo. Trik s papírovým sáčkem funguje jen u ovoce, které dozrává i po utržení – například avokádo, banány, borůvky, broskve, hrušky, jablka, kiwi, mango nebo švestky. Proto se vyplatí vědět, které ovoce po utržení už dále nezraje. Mezi ně patří ananas, citrusové plody, cukrové melouny, hroznové víno, jahody, maliny, třešně a višně.

Zdroj: Forbidden Advice, The Reader´s Digest Association Limited, Dobře utajené rady, úvodní fotka: PhotoMIX Company from Pexels