Novinka: Nová evropská vlaková linka: První noční vlak pojede do Prahy!

V reakci na rostoucí poptávku po cestování šetrném ke klimatu spouští nizozemský start-up novou noční vlakovou linku, která spojí několik populárních evropských měst. Od dubna 2022 spojí společnost European Sleeper Brusel a Prahu se zastávkami v Amsterdamu, Rotterdamu, Berlíně a dalších městech.

V rozhovoru se spoluzakladatelem společnosti European Sleeper Elmerem Van Buurenem na evropském televizním kanálu Euronews zazněl dotaz:

Co je hnací silou tohoto úsvitu cestování nočním vlakem?

Van Buuren odpovídá, že nová linka je poháněna tzv. „flight shame“, což je termín používaný ve Švédsku k hanobení lidí za zvyšování jejich uhlíkové stopy prostřednictvím létání. 

Flygskam“ – švédské slovo pro „hanbu letu, letovou hanbu“ – popisuje fenomén, který nastal po celém světě – cestující čelí rostoucímu tlaku na snižování emisí uhlíku přechodem na alternativní způsoby dopravy. Aktivisté v oblasti klimatu odsoudili leteckou dopravu, vzali za vděk cestováním vlaky nebo na lodích, na okamžik tak vykompenzují vypouštění emisí uhlíku z jejich letů. (theconversation.com)

Brusel hlavní nádraží. Fotka od Walkerssk z Pixabay

Alternativa

Dotaz v rozhovoru na kanálu Euronews zněl, jestli zde byly i politické tlaky na podporu alternativy k létání po Evropě, především letos, kdy je evropský rok železniční dopravy.

„Ano, určitě zde byl politický tlak. Z Evropské komise i Evropského parlamentu zaznívá ambice rozvinout mezinárodní osobní dopravu vlakem. Tato ambice ale musí být podpořena nejen Evropskou unií, ale také členskými státy.“

„Musí existovat dobrá alternativa k létání nebo používání vašeho auta,“ říká Elmer a European Sleeper je způsob, jak toho dosáhnout s relativně nízkou investicí.

Z centra do centra

Další dotaz byl, zda opravdu začíná zlatá éra nočního cestování Evropou lůžkovými vlaky.

„Vlaky jsou často bezproblémovější než létání, protože odjíždějí z center měst a dopraví vás zase do centra města, na rozdíl od letišť mimo město, kam po cestě musíte podstoupit několik různých čekání ve frontách,“ odpověděl Van Buuren.

Ilustrační obrázek lůžkového vlaku. Fotka od 4045 z Freepik

Využití času

 „Lidé mohou po cestě spát nebo odpočívat a pak se probudit v jiném městě včas na pracovní schůzku. Je to trochu magické.“

European Sleeper vidí právě toto jako skvělou vyhlídku. Vlastní lůžkový vlak brzy spojí velká města, zastaví se na majestátních stanicích a po cestě projede nádhernou krajinou.    

První cesta do Prahy

Praha hlavní nádraží. Fotka od Jiří Pohlídal z Pixabay 

První ´spací´ vlak vyjede z Bruselu, konečná stanice bude v Praze a projede těmito známými i méně známými městy:

Brusel – Antverpy – Roosendaal – Rotterdam – Amsterdam – Hannover – Berlin – Dresden – Bad Schandau – Děčín – Ústí nad Labem – Praha

Na stránkách společnosti se na cestující těší takto:

Nemůžeme se dočkat, až vám ukážeme další podrobnosti o našem vlaku. Vlak bude první měsíce jezdit třikrát týdně a poté pravděpodobně každý den. jízdní řád a náklady na jízdenky budou brzy oznámeny.

Nabídka na palubě

Lákadla na palubu nočního vlaku jsou avizována společností následovně:

  • Friendly staff – přátelský personál
  • Good prices – dobré ceny
  • Free internet – Internet zdarma
  • Privacy – soukromí
  • Bike on board – kolo do vlaku
  • Choose your own komfort – výběr vlastního pohodlí
  • Breakfast in bed – snídaně do postele
  • Free coffee – káva zdarma

Partneři

European Sleeper buduje novou železniční síť z Nizozemska a Belgie. Český železniční dopravce RegioJet je partnerem pro první trasu. RegioJet je největší soukromá železniční společnost ve střední Evropě.

Zakladatelé

European Sleeper je součástí hnutí, které vrací noční lůžkový vlak zpět na evropskou mapu. Bylo založeno dvěma podnikateli s velkou vášní pro tyto vlaky: Elmerem van Buurenm z Train2EU a Chrisem Engelsmanem z Noord West Express. Se založením European Sleeper spojuje enormní množství cenných znalostí a zkušeností.

Dětská vášeň krát dva

Elmer byl od dětství fascinován nočními vlaky, četl v posteli jízdní řády, jako by to byly vzrušující klučičí knihy, a vždy se chtěl stát ředitelem své vlastní železniční společnosti.

Chris bydlel u železnice, kudy projížděl Nord West Express do Kodaně, Varšavy a Moskvy. V té době jezdilo z Nizozemska každý den deset vlaků. Když v roce 2016 projel poslední, nemohl to nechat jen tak.

Zdroj: euronews.com, europeansleeper.eu, theconversation.com, náhledová otka od Kawin Piboonsawat z Pixabay