Proč mají letadla téměř vždy bílou barvu?

Většina leteckých společností natírá svá letadla bílou barvou – ale proč tomu tak je? Důvodů je hned několik.

Není to proto, že by šla s módou nebo proto, že by barva tak dobře ladila s oblohou a mraky. Spíše má bělost letadla něco – nebo vlastně mnoho -společného s technickým zázemím.

Teplo zevnitř i zvenku

Prof. Andreas Strohmayer z Ústavu pro konstrukci letadel na Univerzitě ve Stuttgartu řekl agentuře DPA i pro Newsportal Express: „Letadlo se zahřívá”. Sluneční záření zvenčí i cestující zevnitř uvolňují do letadla velké množství tepla. Na jedné straně díky dopadu slunečních paprsků, na druhé straně díky cestujícím a technickému vybavení na palubě, jež také vydávají značné množství tepla. Chlazení letadla je proto podle Strohmayera během letu stěžejním prvkem. „S chlazením letadla máme hodně co do činění,” dodal Strohmayer.

Bílá barva letadel má svá praktická opodstatnění. Fotka od ssuaphotos / Shutterstock

Otázka reflexe

Bílá barva zajišťuje, že se co nejvíce slunečního záření, které je hlavním faktorem zahřívání stroje, odráží od povrchu letadla. Stejně jako u bíle natřených domů.  Tmavé barvy na druhou stranu pohlcují teplo a více by stroj zahřívaly, což by vyžadovalo větší chladicí výkon, a tím by se zvyšovaly náklady na let.

Otázka bezpečnosti

Při výběru barvy letadla samozřejmě hraje velkou roli také bezpečnostní hledisko: poškození barvy nebo stopy případného oleje nebo paliva, které by mohly uniknout, lze na světlém laku identifikovat rychleji než na tmavě zabarveném povrchu. 

Otázka financí

Jak již bylo řečeno: „Musíte zajistit větší chladicí výkon, což zase zvyšuje spotřebu paliva,” říká Strohmayer. Celá věc s bílým nátěrem strojů je tak důležitým faktorem z hlediska nákladů. V neposlední řadě je důvod pro monotónní výběr barvy svrchního laku letadel to, že bílá je prostě nejlevnější barvou dostupnou na trhu. 

Zdroje: www.merkur.de, www.maennersache.de. Úvodní fotka od ssuaphotos / Shutterstock