Vitamín D: máme ho dost?

Vitamín D, neboli „vitamín slunce“ je v tucích rozpustná látka, která podporuje imunitní systém. K jeho přirozené produkci dochází při kontaktu slunečních paprsků s kůží. Kromě imunity je podstatný i pro správný růst a vývoj kostí a zubů. Jeho nedostatek může přinášet řadu nemocí.

V dnešním článku se podíváme na 3 základní benefity této látky a zjistíme, zda ho máme dost.

Pomáhá bojovat proti nemocím

Tento vitamín dokáže bojovat proti skleróze, snižovat riziko srdečních onemocnění a jako třešnička na dortu, bojuje a potlačuje chřipku v jejím základu.

Zvláště kvůli chřipce je důležité vitamín D brát přes zimu, protože nemáme dost přirozeného slunečního záření a většina populace trpí jeho nedostatkem.

Snižuje depresi

Potvrdilo se, že pokud má člověk dostatek vitamínu D, úroveň deprese a celkově špatné nálady klesá. V experimentu vyšlo najevo, že lidé trpící depresemi a úzkostmi měli nižší hladinu tohoto vitamínu, než by mít měli. Pokud se tedy cítíte na dně, za zkoušku nic nedáte.

Zdravé kosti a zuby

Vitamín D hraje zásadní roli ve vstřebávání a regulaci vápníku a fosforu v krvi. Přesně tyto faktory jsou klíčové pro správný vývoj kostí a zubů. Je to jeho nejdůležitější funkce. Nedostatek způsobuje nemoci jako osteoporóza nebo osteomalacie.

Nedostatek vitamínu D

Je velmi lehké nemít dostatek této látky. Některými faktory jsou:

  • Život v oblasti se znečištěným vzduchem
  • Nadměrné používání opalovacích krémů
  • Trávení veškerého času uvnitř
  • Život ve velkém městě, kde domy blokují prostup slunečních paprsků

Mezi symptomy jeho nedostatku patří únava, bolesti kostí a svalů a celkový pocit špatného zdraví. Lékaři dokáží jeho nedostatek poznat lehce, skrze odběr krve. 

Zdroj

Nejlepším zdrojem je sluneční záření. Co se týče potravin, moc zdrojů mezi nimi nenajdeme. Malé množství obsahuje například mléko, losos, sardinky, žloutky, jogurty nebo krevety. Obecně se ale doporučuje brát suplementy, protože množství získané ze stravy nestačí.

Kolik potřebujeme?

Potřebné množství se udává v mezinárodních jednotkách (IU), které se často využívají pro určování váhy léků nebo vitamínů. Doporučené dávky záleží na mnoha faktorech a každý ji určuje jinak. Často ale naleznete, že denní dávka by se měla pohybovat kolem 1000 – 2000 IU. Počet tablet/kapek záleží na značce přípravku. U malých dětí, kojenců, těhotných žen a žen po menopauze je dávka odlišná, určovaná lékařem. 

Pokud chcete udělat něco pro svoje zdraví, vyjděte na ven na slunce. Ne nadarmo se říká, že se jde načerpat vitamín D.

Zdroj: healthline.com, úvodní fotka: Karolina Grabowska z Pexels