Zákazník má vždy pravdu. Tedy kromě Česka: Jak dlouho se dá tolerovat českému zákaznickému servisu dopad totality?

Obsluha se zamračeným výrazem? To musíte být asi v České republice, v Praze. Čím to je, že zde je zákaznický servis tak často nestandardní? Snad dědictví komunismu? A co se s tím dá dělat – pokud vůbec něco?

Služby zákazníkům v Česku nejsou skvělé a některé situace mohou být pro cizince zde žijící (zvyklé na dobré služby) neuvěřitelně nepříjemné. Stav služeb je přijímán jako norma a ani se nezdá, že by se Češi příliš obtěžovali stěžováním, popisují expati (cizinci žijící mimo svou vlast).

Fronty a čekání na pohodu

Například v obchodě s potravinami: i když je dlouhá fronta u pokladny, cizinci zjišťují, že místní zákazníci budou čekat zdatně ve frontě, aniž by se obtěžovali apelovat na vedoucího obchodu s otevřením další pokladny. Nebo: v některých autoservisech může výměna oleje trvat i celý den, kdy jsou zákazníci vydáni na milost či nemilost mechanikovi, který byl na práci určen.

Kdo se osmělí stěžovat si na dlouhou frontu? Fotka od Ajit Wick / Shutterstock

Pražské varování

Chris Westergaard v článku – nastiňujícím klady a zápory Prahy jako destinace pro nově kvalifikované učitele programu TEFL -uvádí špatné služby mezi hlavními nedostatky města. „Praha zaznamenala masivní zlepšení, ale není to stejné jako ve Velké Británii, USA nebo Kanadě,“ varuje potenciální nováčky v kurzu.

Svěřují se navzájem

Mnozí expati považují za terapeutické sdílet své nemilé zážitky na svých internetových fórech. Viz příběh uživatele Bluey o trápení, vylíčený ve vláknu nazvaném „Nejhorší zkušenost se zákaznickým servisem v mém životě“. Dva cizinci byli bez okolků vyhozeni z thajské restaurace v centru Prahy zřejmě proto, že si dovolili ohradit proti sezení vedle záchodu, když byly volné jiné stoly. Číšník údajně nadával těmto nešťastným zákazníkům, zatímco jeho kolegové přihlíželi a smáli se.

Totalita i po desetiletích?

Komunismus je běžnou výmluvou, kterou si Češi i lidé zvenčí ospravedlňují podřadný zákaznický servis a nevrlé chování. Teorie říká, že samozřejmě musíme pochopit, že čtyřicet let bylo bezvýznamné usilovat o uspokojení potřeb zákazníků, aby neodešli ke konkurenci. Bylo na zákaznících, aby byli co nejmilejší ke svému lokálnímu obchodníkovi, protože to byla jediná šance dostat se k některým kvalitnějším produktům, které měl pod pultem pro pár vyvolených.

Zdroj: www.expatarrivals.com, www.expats.cz, úvodní fotka od BearFotos / Shutterstock