Zalíváte se dost? Co vám ukáže, že jste málo pili? Sliznice, paměť a teplota

Dostatečný příjem tekutin udržuje vnitřní rovnováhu organismu. U každého člověka by měla voda tvořit 60 až 70 procent jeho hmotnosti. Pokud je pitný režim špatný nebo nedostatečný, hrozí tělu dehydratace. Jaké jsou její příznaky?

1. Suché sliznice

Suchý jazyk a tváře lepící se na zuby plus pocit žízně jsou prvním signálem toho, že vaše tělo prosí o vodu. Doprovodnými příznaky může být také únava, oslabené svaly a celková malátnost. V tu chvíli je potřeba doplnit tekutiny. Ovšem nikoli tím způsobem, že vypijete naráz litrovku limonády nebo jiného slazeného nápoje, ale tak, že budete po douškách upíjet ze zhruba 300ml sklenice pramenitou vodu (bez bublinek nebo jemně sycenou) s minerály.

2. Zvýšená teplota

Ztráta vody okolo jednoho procenta tělesné hmotnosti snižuje výkonnost, ale i schopnost termoregulace (udržení stálé optimální tělesné teploty). Dehydratace o sobě tak může dát vědět právě zvýšenou teplotou, někdy i horečkou – to platí zejména v horkých letních dnech, kdy uhnat si úpal či úžeh není nic těžkého, zejména pokud nebudete dodržovat pravidelný pitný režim.

Fotka od Gettyimages

3. Špatná paměť

Malý přísun tekutin nemá negativní vliv pouze na tělesnou kondici, ale také na psychiku. „Již mírná dehydratace může poškodit výkonnost mozku, zpomalit reakce či snížit soustředění,“ tvrdí výživový specialista Henry Stockings. Pokud je úbytek tělesné hmotnosti v důsledku ztráty tekutin vyšší než dvě procenta, je v ohrožení i krátkodobá paměť, koordinace či schopnost rozhodování. Máte-li před sebou důležitou pracovní schůzku, zkoušku či pohovor, nezapomínejte se dostatečně zavodňovat.

Nápoje vhodné k hydrataci:

  • pramenitá voda
  • bylinkové a ovocné čaje
  • stoprocentní ovocné a zeleninové šťávy
  • domácí neslazené limonády.

Zdroj: afr.com, úvodní fotka od Gettyimages