Zásadní nežádoucí účinky dlouhého sledování telefonu. Také máte problém?

Termín „závislost na telefonu“, stejně jako „závislost na cukru“, není lékaři uznanou nemocí, ale to vědcům nezabránilo ve studiu účinků používání smartphonů na ty, kteří jsou nadměrně připojeni ke svým zařízením – zejména na mladé dospělé a děti. Výsledky nejsou příznivé.

Studie publikovaná vloni v časopise Journal of Clinical Sleep Medicine zjistila následující:

  • u menších dětí „nadměrné používání chytrých telefonů souviselo s kratší celkovou dobou spánku a bylo spojeno s významným snížením kvality spánku “,
  • mezi 1 000 vysokoškoláky bylo 40 % závislých na svých telefonech – a téměř 70 % těchto závislých trpělo špatnou kvalitou spánku,
  • čím je účastník mladší, tím je závislost pravděpodobnější – hraní her, používání sociálních sítí představuje větší riziko závislosti také proto, že na ně mají více času,
  • souvislost mezi používáním telefonů a špatným spánkem platí pro lidi každého věku a pohlaví,
  • potichu zažíváme globální epidemii deprivace spánku. Modré světlo s krátkými vlnovými délkami resetuje naše biologické hodiny a každý den zkracuje dobu našeho spánku.
  • ti, kteří používali své telefony později večer a v noci, byli obzvláště vystaveni riziku závislosti, především čtení po jedné hodině ráno představovalo trojnásobně zvýšené riziko.

Pokud si myslíte, že trpíte závislostí na smartphonu, zde je několik metod, které vám pomohou dostat situaci pod kontrolu:

1) Nepoužívejte “Odpovědět všem”

Skupinové e-maily, i když jsou užitečné pro týmovou spolupráci, představují stále problematičtější odvádění pozornosti od práce. Většina zpráv může být směrována pouze na jednoho nebo dva lidi, nikoli na všechny. Řetězce jsou otravné a přidávají nepodstatný obsah do již plných schránek. Snažte se v e-mailu komunikovat stručně, výstižně, držet se tématu a psát pouze lidem, kteří do komunikace náleží.

2) Na zprávy odpovídejte v „přiměřené pracovní době“

Když kolegové posílají zprávy bez ohledu na čas, jaksi očekávají naši okamžitou odpověď. Zásada používaná v několika nadnárodních společnostech je „od 7:00 do 19:00“. Zprávy lze samozřejmě posílat v kteroukoli hodinu, ale nikdo není povinen odpovídat dříve než v 7:00 nebo později než v 19:00.

3) Doma nastavte „zóny bez telefonu“

To je v době pandemie obtížnější, ale zcela proveditelné. Určete si místa, kde ve snaze usnadnit lepší a smysluplnější rozhovor se členy rodiny nejsou mobily a počítače povoleny. Mezi ně patří jídelní stůl, gauč u televize nebo ložnice.

4) Vypněte ho dříve

Modré světlo z telefonů působí negativně na spánkový aparát našeho těla. Řešením je nenosit svá zařízení do postele! Telefon byste měli odložit alespoň jednu hodinu před spaním. Pokud to nevyjde, dodržte alespoň 30 minut.

Zdroj: eatthis.com, úvodní fotka od Freephoto z Freepik