Boeing versus SpaceX. NASA při návratu posádky Starlineru zvažuje všechny možnosti
Kosmická mise Crew Flight Test společnosti Boeing se potýká s dalšími problémy, které brání návratu dvoučlenné posádky zpět na Zemi. Ta tak i nadále zůstává na palubě Mezinárodní vesmírné stanice a zoufale čeká na záchranu.
Osudy kosmonautů Butche Wilmora a Suni Williams sleduje v posledních týdnech prakticky celý svět. Dvoučlenná posádka vesmírné lodi Starliner, kterou za účelem cestování do kosmu vyvinula společnost Boeing, měla ve vesmíru původně zůstat jen 10 dní. Od jejího slavnostního startu 6. června však uplynuly již více než dva měsíce a naděje na záchranu se rozplývá jedna za druhou. Vše totiž nasvědčuje tomu, že závada na Starlineru je tak závažná, že loď nebude návratu na Zemi schopna.
Závada na Starlineru mění plány budoucích letů k ISS
Starliner se od startu své první mise s astronauty potýkal s mnoha potížemi. Potíže nastaly již při dokování k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS), kdy selhalo 5 z 28 systémů reakčního řízení. Kosmičtí a raketoví inženýři na Zemi jsou v prakticky neustálém kontaktu s posádkou ISS a snaží se situaci vyřešit. Jak ale nedávno podotkli zástupci agentury NASA, ovlivní incident všechny další lety, jejichž cílem měla být vesmírná stanice. To se týká i letu Crew-9 společnosti SpaceX, který se z původního termínu 18. srpna odkládá na 24. září. Z plánovaných čtyř členů posádky se do lodi Crew Dragon nejspíš nakonec posadí pouze dva astronauti, aby plavidlo mohlo na zpáteční cestě svézt i posádku Starlineru. Mise by však měla trvat šest měsíců a nic nenasvědčuje tomu, že by vzniklá nenadálá situace měla tento interval ovlivnit.
Jsme v nové situaci, kdy máme více možností,
řekl během nedávného brífingu Ken Bowersox, zástupce administrátora pro řízení vesmírných operací NASA a bývalý astronaut. „Nemusíme se například omezovat pouze na použití Starlineru k přepravě posádky. Mohli bychom je přivézt zpět i na jiném plavidle.“
Posádka lodi se letos nejspíš na Zemi nevrátí
Starlineru však neúprosně ubíhá čas. Ke stanici může být připojený maximálně 90 dní, z nichž uplynuly již více než dvě třetiny. Zatím není jasné, zda-li NASA tuto dobu prodlouží. Plavidlo je dokováno v místě, kam by měla přistát právě posádka lodi Crew Dragon, což představuje další logistické komplikace. Jak se však ukazuje, nebude přeprava členů mise Crew Flight Test možná dříve než začátkem roku 2025. Zástupci agentury NASA i nadále zdůrazňují, že astronauti mohou v případě nouze ISS opustit, v jejich hlase však zní čím dál větší nejistota ohledně toho, zda k tomu dojde na palubě Starlineru. V úvahu tak přichází již zmíněná raketa Crew Dragon od SpaceX. I tak však bude nutné zjistit příčinu poruchy systémů Starlineru a její odpojení od ISS.
Budoucnost společnosti Boeing v kosmickém průmyslu je nejistá
Společnosti SpaceX a Boeing jsou dva komerční poskytovatelé letů s lidskou posádkou, kteří byli v roce 2014 agenturou NASA pověřeni pravidelným vysíláním astronautů na ISS. Nahradili tak programy zahrnující raketoplány, které byly z činnosti vyřazeny o tři roky dříve. Mezeru před prvním letem SpaceX pak vyplnily ruské kosmické lodě Sojuz. Na rozdíl od společnosti Boeing měla SpaceX při vypouštění lodi Crew Dragon k dispozici svou konstrukci lodi Cargo Dragon, na které mohla stavět.
Starliner je zcela novým plavidlem, a ani jeho dva zkušební lety v letech 2019 a 2022 se neobešly bez komplikací. První mise po počítačové závadě k ISS vůbec nedoletěla. Druhá mise se uskutečnila, avšak došlo k selhání trysek, které se staly kamenem úrazu i současného problému. Budoucnost provozu Starlineru tak zůstává otázkou, obavy společnosti Boeing s pokračování tohoto programu jsou však bezpochyby více než na místě.