České školy čeká otřes. Nové předměty mají dětem změnit život od základů
Doba se mění rychleji než kdy dříve. Základní podmínkou úspěchu v tomto dynamickém prostředí je to, aby stát poskytoval dětem vzdělání, které je na něj připraví. V tom Česko dosud zaostává. Má se to změnit.
Co plánuje Ministerstvo školství?
Učitelé i žáci základních škol se již od příští roku začnou seznamovat s řadou novinek, které mají posunout české školství blíže 21. století. Nejprve půjde ve zkušebním provozu o stovku vybraných škol, ale pokud se nevyskytnou žádné větší problémy, do roku 2031 se nový způsob výuky přesune do všech ostatních základních škol.
V čem konkrétně ale změny spočívají? Vše je motivováno tím, o čem se již dlouhou dobu mluví, ale co se současně zatím příliš nedaří. Jde samozřejmě o snahu přesunout těžiště výuky od memorování a faktografie k chápání souvislostí a ke schopnosti nabyté znalosti využít v reálném životě.
Nové způsoby výuky
Zeměpis si asi většina z nás pamatujete jako poměrně zábavný předmět, který měla většina žáků ráda. Čekají ho ale změny. Doposud byl zeměpis součástí vzdělávací oblasti Člověk a příroda a zahrnoval poměrně široké spektrum probíraných informací. Nově bude z uvedené vzdělávací oblasti vyjmut samostatný předmět nazvaný geografie. V něm se bude pozornost mnohem více než dnes soustředit na regionální odlišnosti nebo mediální obraz jednotlivých oblastí.
Velké změny čekají i vzdělávací oblast Umění a kultura, která zahrnuje předměty hudební a výtvarná výchova. Zatímco hudební výchova se rozšíří i o taneční a dramatickou výchovu, „výtvarka“ si zase přibere výchovu filmovou. Ještě víc než dnes pak bude samozřejmě kladen důraz na kreativitu žáků.
Změny čekají i dějepis. Jeho učitelé budou mít volnější ruce při výběru toho, co žáky učit a důraz bude kladen na lepší chápání souvislostí spíše než na memorování jmen a letopočtů. Probírány budou také regionální dějiny nebo třeba každodenní život v minulosti apod.

Zvýšené nároky v jazycích a v matematice
Podle nového plánu Ministerstva školství se zvýší náročnost výuky matematiky tak, aby odpovídala mezinárodním standardům UNESCO. Na základní školy se přesune i některé středoškolské učivo. Zvýšená náročnost by měla ale jít ruku v ruce s ukázkami toho, proč je matematika potřebná i pro běžný život.
Angličtina bude na všech školách vyučována hned od první třídy a cílem je, aby schopnosti absolventa základní školy odpovídaly mezinárodní úrovni B1, to je tolik, co se dnes vyžaduje po maturantech. Druhý jazyk bude potom povinný od 7. třídy a vybírat si žáci budou z němčiny, španělštiny a francouzštiny.
Úplně nový předmět
Zcela novým předmětem bude „osobnostní výuka“. V rámci jeho výuky se budou žáci učit zvládat stres a vzájemně komunikovat. Koneckonců, komunikace je v dnešní době jedna z nejdůležitějších schopností. Náplň nového předmětu jistě bude podrobena kritice, neboť mnohým zní poněkud abstraktně. To je ale právě podstata problému s naším vzdělávacím systémem, je třeba naučit se přemýšlet jinak. Novinky tak čekají nejen žáky, ale samozřejmě i pedagogy. Nezbývá než všem popřát štěstí.