Cestování, luxus, vybrané pokrmy a technický unikát. To všechno nabízel Orient Express

Cestování, luxus, vybrané pokrmy a technický unikát. To všechno nabízel Orient Express

Foto: Julieta39 / Creative commons, CC-BY-SA,https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.cs

Publikováno:
4 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

V roce 1883 se poprvé rozjel Orient Express. Pro Evropu v té době nevídaná trasa propojovala Paříž a Istanbul. Luxusní vlaky měly za úkol zajistit naprosté pohodlí svých cestujících. Tedy nejen bezpečnost, ale také luxus a delikátní pokrmy.

Za vším byla nešťastná láska

Na začátku všeho stála nešťastná láska. Se zlomeným srdcem v 19. století odjel belgický inženýr Georges Nagelmackers do Spojených států amerických, aby ho zde okouzlil tamější vyspělý železniční systém. Nagelmackers zde svou nešťastnou lásku proměnil ve štěstí spojené s vlaky a luxusem. První lůžkové vozy na světě mu učarovaly. A tak se rozhodl přinést luxusní vlakovou linku také do Evropy.

Jeho návrhy byly realizovány tehdy velmi populární společností Compagnie Internationale des Wagons-Lits. Ta dokázala propojit bezpečnou, několik tisíc kilometrů dlouhou cestu s luxusem. Samozřejmostí byly nejenom profesionální doplňkové služby a plně vybavené jídelní vozy. Pohodlí bylo zajištěno v přepychových kupé, která v cestujících vyvolávala pocit, že tráví hodně drahou dovolenou v tom nejlepším hotelu.

První cesta z Paříže do Istanbulu

4. říjen 1883. To bylo datum historicky první jízdy Orion Expressu. Cestu trvající 7 dní absolvovalo 41 cestujících. Jednalo se o nevídaný zázrak, který světu ukázal možnost, jak cestovat na dlouhé vzdálenosti. Jednalo se o přelomový bod v historii evropského cestování. Cesta již netrvala zbytečně dlouho. A co bylo ještě důležitější, i při cestování na dlouhou vzdálenost se dalo cestovat v luxusu a naprostém pohodlí.

Hned první jízda byla uvedena ve velkém stylu. Ve čtyřchodovém menu se objevily lahůdky jako ústřice nebo kambala se zelenou omáčkou. Traduje se, že za celou dobu existence Orient Expressu zde bylo cestujícím naservírováno téměř 4 miliony pokrmů.

Teplo i v zimním počasí

Zajímavostí je, že i přes nepřízeň počasí byl ve vlaku zajištěn dostatek tepla. A to pomocí malých radiátorů, jejichž prostřednictvím bylo do kupé přiváděno teplo z kamen na uhlí. Vyvětrání pak zajišťovala možnost kdykoliv otevřít okna.

Orient-Express, zdroj: Public domain (neznámý autor), Wikimedia commons

Díky pokroku docházelo ke zdokonalování vlaků. Nové technologie umožnily vyjet i do náročnějšího prostředí, jakým jsou Alpy. Zvyšovala se nejenom kvalita a bezpečnost jízdy, ale také luxus v kupé vlaků. Na designu jednotlivých vlaků spolupracovali známí návrháři. Odpočinkové vozy Pullman pod záštitou Reného Proua a skláře Rané Lalique se nechaly inspirovat stylem Art Deco. Francouzský přepych byl vidět opravdu na každém detailu celého vlaku a jednotlivých kupé.

Inspirace pro příběh Agathy Christie

V Orient Expressu se vystřídala nejedna známá tvář tehdejší doby. Vládních úředníků i různých celebrit byla plná kupé. Ke zklamání oblíbenců detektivek je ale nutno připomenout, že zde k žádné vraždě nedošlo. Fanoušci bestselleru knihy Agathy Christie tak musí zůstat pouze u čtení knihy inspirované jízdou v Orient Expressu.

Zašlá sláva oblíbeného vlaku

Pokrok v minulém století Orient Expressu nehrál příliš do karet. Vývoj nejenom vlakové, ale i letecké infrastruktury zapříčinil snížení zájmu cestujících. Společnost Compagnie Internationale des Wagons-Lits se tak musela s některými ze svých vozů rozloučit.

Původní Orient Express se přes nepříliš velký zájem cestujících, kteří dávají přednost spíše rychlejší letecké dopravě, naposledy po kolejích projel 10. prosince roku 2009. Od té doby si již tradiční jízdu v Orient Expressu užít nelze.

V současné době se Orient Express stará o provoz sítě luxusních hotelů. Vydal také kolekci cestovních předmětů.

Reklama
Zdroje článku:
Reklama