Čtenář The New York Times: Jak se opovažujete! Půjdeme na českou ambasádu! Výhružná reakce na kříže za oběti covidu na Staroměstském náměstí.
V úterý 23. března 2021 zveřejnil americký deník The New York Times článek o současném stavu koronavirové pandemie ve střední a východní Evropě a vypíchnul pietní počin v Praze:
(…) „Namalované kříže, které se v pondělí objevily na Staroměstském náměstí v Praze, byly dílem skupiny aktivistů Milion chvilek pro demokracii, kteří vystupují proti premiéru Andreji Babišovi a organizují proti němu velké pouliční protesty. Kříže v počtu více než 20 000 představovaly téměř 25 000 lidí, kteří zemřeli na virus v zemi - obrovské množství v zemi s populací asi 10 milionů.“ (…)
První komentáře
Všechny počáteční komentáře k článku byly pojaty slušně, informativně a čtenáři si vyměnili názory v kladném duchu.
Smršť kritiky
Až na jeden - velice kritický, až rozběsněný komentář přispěvatele jménem Suleyman z afghánské provincie Badakshan, pod kterým se okamžitě rozhořela diskuze. Volný překlad zní asi takto:
„Jak se opovažují Středoevropané používat kříže k symbolické úctě k mrtvým. Jsem zoroastrian (pozn. autora: pradávné íránské/perské náboženství) a jsem rozzuřený. Stejně tak moji šintoističtí, hinduističtí, nichiren-buddhističtí, muslimští a východoafričtí přátelé animistů. Pokud by neexistovala žádná pandemická omezení, uspořádali bychom protest a pochodovali na nejbližší velvyslanectví ateistické České republiky, abychom demonstrovali náš hněv. Je čas vytvořit zájmovou skupinu, která by se postavila proti tomu a vyjádřila naše kolektivní pobouření.“
Bezprostředně na toto ostré vyjádření reagovalo několik čtenářů, ze kterých vybíráme.
Reakce Petera z Prahy:
„Kříž je tradičním a univerzálním symbolem pro zesnulé v mnoha zemích. Stěžovat si na to je asi tak osvícené, jako si stěžovat na to, že kříž figuruje prominentně jako součást symbolu pro ženu. Jak je to v dnešní době s tolika věcmi, je třeba se propracovat k tomu, aby byli svědomití Američané, kteří se zdají být málo informovaní o jiných kulturách, navzdory paradoxnímu řvaní o tom, jak multikulturní Amerika je. Pokud by USA byly skutečně moderní zemí s podobnou úrovní ateismu, jaké existují v České republice (více než polovina populace z posledních údajů, které jsem viděl), na rozdíl od společnosti, kde jsou prezidentští kandidáti nuceni přijmout „Ježíšův lakmusový papírek“ a evangeličtí křesťanští běloši jsou na křížové výpravě za účelem zrušení základních demokratických institucí a omezení hlasovacích práv menšin, svět by byl na tom mnohem lépe. Kříž, který sami nosíte, je mnohem obtížnější, než si myslíte.“
Reakce WinManCan z kanadského Vancouveru:
„Podívám se na obrázek a nevidím žádné uznání, že virus zabil lidi mnoha jiných vyznání nebo vůbec žádného. Covid nezná žádné náboženství, rasu ani vyznání. Už mě unavují pomníky složené pouze z křížů.“
Reakce Roberta Bunche z amerického Houstonu:
„Česká republika má jednu z nejnižších náboženských příslušností v Evropě. Drtivá většina obyvatel není věřící. Lidé chápou symbol kříže jako znak hrobu. Nejde o diskriminační záměr.“
Reakce Cogito Ergo Sum z New Yorku:
„Dalším bodem, který je třeba uznat, je, že střední a východní Evropa je většinou nábožensky homogenní. Mluvíme o lidech, kteří se buď drží křesťanského pravoslaví, nebo katolicismu, proto kříž.“
Reakce od Dana z kalifornského Laguna Hills:
„Kříže představují převládající kulturu a náboženství dané země / regionu, které jsou v České republice a Polsku primárně založeny na křesťanských náboženstvích. Nechte země truchlit jakýmkoli způsobem, který uznají za vhodný! Co přesně Amerika v tomto duchu udělala? Neviděl jsem žádné stažené vlajky v Bílém domě nebo hlavním městě. Možná si svůj úsudek můžete nechat pro sebe. Dávám přednost křížům před polonahými nadšenci na Floridě a dalšími, kteří sledují hlavu státu, která obhajuje bělidlo jako lék.“