Dubaj „město zlata": investiční perspektiva v nejisté době, pro turisty bez daně
Více než 100 let cestují obchodníci do dubajských souků (trhů) za kořením, perlami a zlatem. Díky intenzivnímu obchodu se metropole Spojených arabských emirátů stala známou jakožto „město zlata“.
Podle dubajských celních úřadů byla za 9 měsíců roku 2020 hodnota obchodu se zlatem v zemi 41 miliard EUR. Po ropě je to nejlukrativnější export tohoto města. Dubaj využila své zeměpisné polohy k vybudování trezorů na zlato, zařízení na výrobu šperků a rafinerií zlata.
Zlatý řetězec
Ve společnosti Al Etihad Gold rafinují a vylévají zlato na cihly investiční třídy. Zásobují drahokamové banky a maloobchody i velkoobchody s klenoty, to vše na území Dubaje. Společnost je také držitelem akreditace Dubai Good Delivery, což je mezinárodní měřítko pro kvalitu a technické specifikace.
Spolumajitel rafinerie Salah Khalaf potvrzuje, že zlato zůstává oblíbeným nákupem z pohledu šperků a investiční perspetivy. Aktivně vybízí lidi „pouze k investování do zlata“.
Konstantní hodnota
Rafinerie zlata vyrábí zlaté cihly v různých velikostech. Jako u každé komodity se její cena mění. Při současných tržních sazbách má tyčinka o hmotnosti 10 kg hodnotu těsně pod 450 000 EUR. Hotové tyčinky se prodávají drahokamovým bankám, obchodníkům a velkoobchodům.
Předseda dubajské klenotnické skupiny Tawhid Abdullah říká, že průmyslu ve městě se daří, „kdykoli je na trhu k dispozici 40 až 50 tun, ať už v maloobchodě nebo ve velkoobchodu. Díky tak velkému obratu se naše ceny staly nejkonkurenceschopnějšími na světě “.
Odhaduje se, že Dubají každoročně projde mezi 20 až 40 % světových zásob zlata a většina z nich přichází na trh Gold Souk. V této oblasti se nachází 300 obchodů na pouhém půl kilometru čtverečním.
Skvělá lokalita
Dalším faktorem úspěchu Dubaje je zeměpisná poloha. Zlatí makléři využívají zdejší časové pásmo. Otevřeno mají od 6 do 23h místního času, což je jedna z mála burz na světě, která vyhovuje času od Austrálie po západní pobřeží USA.
Zakladatel Rhodes Precious Metals Consultancy Jeffrey Rhodes vysvětluje, že existují trvalé faktory, které přispívají k neustálému úspěchu obchodu se zlatem. „Jsou to lidé, infrastruktura, manažeři.“ Dalším faktorem je cena, „je to jednoduše nejhospodárnější místo na světě pro nákup zlatých šperků. Zdanění je velmi vysoké. Toto je nejlepší místo pro nákup. Za své peníze získáte nejvyšší možnou hodnotu.“
Z hlediska hodnoty je dubajské zlato pro turisty osvobozeno od daně.
Trvající popularita
Majitel zlatnictví Cara Pithani říká: „Zlato bude vždy populární. Je to jeden z kovů spojených s měnou“ a věří, že lidé raději investují do zlata zejména v nejisté době.
Stejně jako v mnoha odvětvích i poptávka po špercích v raných fázích pandemie poklesla. Ale ve 4. čtvrtletí roku 2020 se obchodování zrychlilo a „město zlata“ pokračuje ve svém podnikání.