Ferdinand Porsche, který je zodpovědný za úžasné vozy, byl původem z českých Vratislavic nad Nisou
Porsche je automobilovým závodem, který začal fungovat v roce 1931. Jako první představil model Porsche 64. Přestože se jedná o německou automobilku, jejímž zakladatelem je Ferdinand Porsche. Ten pochází z části Liberce Vratislavice nad Nisou
Otec mu chtěl přenechat klempířskou firmu
Narodil se v roce 1875 v sudetském Maffersdorfu, který byl později přejmenován na Vratislavice nad Nisou. V této části Liberce strávil poměrně poklidné dětství. Jeho otec byl nejen činný v městském zastupitelstvu. Byl také majitelem klempířské dílny. A tak všichni očekávali, že po škole Ferdinand začne pracovat u otce a později firmu převezme. To se ale Ferdinandovi nelíbilo. Ke štěstí všech automobilových fanoušků se mu povedlo přesvědčit otce k nástupu na elektrotechnický kurz, který se tehdy pořádal na průmyslové škole v Liberci.
Byl nejenom přirozený talent, ale i skutečný dříč
Pouhé absolvování kurzu mu stačilo k tomu, aby se stal odborníkem na slovo vzatým. Do rodného domu dokázal zavést elektřinu. Díky své úspěšnosti se přesunul do Vídně. Zde začal pracovat ve Spojených elektrických podnicích. Nejenže zde sbíral cenné zkušenosti, toto pracovní místo mu bylo osudné i v oblasti osobního života. Seznámil se zde se svou celoživotní partnerkou Aloisií Kaes. Ve volném čase navštěvoval různé elektrotechnické přednášky a neustále se zdokonaloval.
Spolupráce s Lohnerem mu přinesla uznání
Tehdy ale byla cesta k automobilce Porsche ještě poměrně dost vzdálená. Přiblížil se jí díky pracovní nabídce, kdy měl vymyslet elektromotor do kočáru bez koní. Nadšený Porsche byl tak úspěšný, že mu majitel firmy Lohner nabídl práci v jeho podniku. Díky spolupráci s tímto velikánem došlo k vytvoření konstrukčního řešení s elektromotory o síle 2,5 koňských sil na obou předních kolech. Vynález byl uznáván po celé Evropě a vyhrál nejednu cenu. V budoucnu sice přišly různé funkční problémy, Porsche je ale vždy dokázal vyřešit.
Ferdinand neusnul na vavřínech a vymýšlel stále dokonalejší novinky. To už ale bylo pro Lohnera příliš finančně náročné. A tak se jejich cesty musely rozejít. Na začátku 20. století se Ferdinand stává šéfkonstruktérem v automobilce Austro-Daimler. Zde se mohl pyšnit návrhy velkého šestiválce ADM či čtyřválce Sascha. Navrhnul ale i první letecké motory i nákladní vozy.
Svůj talent chtěl uplatnit na maximum
Mezi jeho vynálezy patří i zkonstruování prototypů Brouka Volkswagen. Jeho neuvěřitelné množství nápadů ho přivedlo k myšlence založit si firmu. K tomu došlo 25. dubna roku 1931. První sportovní vozy na sebe nenechaly dlouho čekat. Vytvořil i závodní monopost Cisitalia-Porsche s pohonem na všech čtyřech kolech.
I přesto, že měl dokončenou pouze základní školu, díky velkému přínosu automobilové konstrukci získal čestný doktorát z Vídeňské vysoké školy technické.
Firmu po něm převzal jeho syn
Ferdinand zemřel ve Stuttgartu v roce 1951. Pochován je v rakouském Zell am See. Firmu po něm až do roku 1990 převzal syn Ferry. Pro připomenutí jeho památky je možné navštívit expozici v zrekonstruovaném domě ve Vratislavicích nad Nisou.