Gustave Eiffel vyvolával mnoho kontroverzí
Inženýr a architekt Alexandre Gustave Eiffel byl s oblibou nazývaný „kouzelníkem železa“. Ačkoli ve své slavné kariéře navrhl a postavil řadu skvělých staveb, jeho nejznámější a ikonickou stavbou je světově proslulá Eiffelova věž.
Dětství a raný život
Narodil se jako Bonickhausen dit Eiffel 15. prosince 1832 ve francouzském Dijonu jako nejstarší dítě Alexandra Bonickhausena dit Eiffel a Catherine-Mélanie. Rodina pocházela z oblasti poblíž pohoří Eifel a přijala jméno Eiffel. Vystudoval prestižní školu École Centrale des Arts et Manufactures v Paříži.
Kariéra
Po dokončení studií v roce 1855 vykonával několik měsíců neplacenou práci jako asistent svého švagra ve slévárně. Svou první placenou práci získal jako sekretář společnosti, která se specializovala na stavbu železničních mostů. Trvalo mu několik let, než řídil stavbu mostů sám a později založil vlastní společnost „Eiffel & Cie“. Podílel se na výstavbě několika mostů pro železniční síť Francie včetně slavného Garabitského viaduktu z roku 1884, který byl ve své době považován za nejvyšší most na světě. Jeho odbornost se neomezovala pouze na Francii. Svými pracemi se proslavil i v dalších zemích včetně Spojených států, Španělska, Brazílie, Uruguaye, Peru, Mexika a Chile. Podílel se na výstavbě a návrzích mnoha budov a staveb, včetně katedrály San Pedro de Tacna v Peru nebo Grand Hotelu Traian v Iaşi v Rumunsku. V roce 1866 získal zakázku na dozor nad stavbou lokomotiv pro vládu Egypta a v tomto úsilí navštívil Egypt.
Průlomový inovátor
Jeho pověst architekta a stavebního inženýra mu přinesla další projekty. V roce 1866 si založil vlastní dílnu a realizoval projekty v různých zemích. Jedním z takových projektů byla celokovová konstrukce kostela San Marcos v Arice v Chile. Různé části projektu byly zhotoveny ve Francii a odeslány na místo k montáži. Jeho technické inovace byly průlomové (zejména prefabrikace konzolových konstrukcí). V říjnu 1868 založil spolu s Théophilem Seyrigem společnost ‚Eiffel et Cie‘ a obdržel několik důležitých projektů. Výstava Universelle v roce 1878 upevnila jeho pozici předního inženýra své doby. Mnoho budov výstavy postavil právě on.
Práce na Soše svobody
V roce 1881 ho kontaktoval Auguste Bartholdi, aby navrhl vnitřní kovovou konstrukci „Sochy svobody“ na Liberty Island v New Yorku pro Spojené státy po náhlé smrti jejího inženýra Eugèna Viollet-Le-Duca v roce 1879. Socha byla nejprve smontována v jeho dílně v Paříži a po kontrole byla opět demontována a po částech odeslána do USA ke konečné montáži. Socha byla odhalena v roce 1886.
Kopule pro astronomickou observatoř
Ve své kariéře v roce 1886 navrhl kopuli pro astronomickou observatoř v Nice ve Francii. Kopule, která byla známá svým pohyblivým prvkem, byla v té době největší svého druhu na světě.
Nejslavnější stavba
Jeho nejznámějším mistrovským dílem, které nese jeho jméno a stalo se jedním z jeho signifikantních děl, je Eiffelova věž. Emile Nouguier a Maurice Koechlin nejprve vytvořili návrh věže, která se stala středobodem výstavy Universelle v roce 1889. Práce na věži začala v roce 1887 a zahrnovala 2 500 000 nýtů a 12 000 dalších součástí, které byly navrženy tak, aby po sestavení zvládly tlak větru. Stavba Eiffelovy věže, jejíž výška je 984 stop, trvala dva roky. Dnes je dílo, které ve své době budilo i značné rozhořčení, symbolem Paříže a jednou z hlavních turistických atrakcí celé Francie.
Problémy se zákonem
V roce 1887 získal zakázku na stavbu plavebních komor pro Panamský průplav. Jeho pověst byla poškozena poté, co byl spolu s Ferdinandem De Lessepsem, šéfem Francouzské společnosti Panamského průplavu, a Lessepsovým synem po likvidaci společnosti obviněn ze zpronevěry finančních prostředků. 9. února 1893 byl shledán vinným a odsouzen na dva roky vězení spolu s pokutou 20 000 franků. Po odvolání však byl zproštěn všech obvinění a závazků.
Zájem o aerodynamiku
Stavba Eiffelovy věže v něm vyvolala zájem o aerodynamiku. V roce 1905 postavil aerodynamickou laboratoř na patě věže a v roce 1909 tam postavil svůj vůbec první aerodynamický tunel. Jednou z jeho známých knih o aerodynamice z mnoha, které napsal, je „Odpor vzduchu a letectví“.
Ocenění a úspěchy
Ačkoli ve své slavné kariéře navrhl a postavil řadu skvělých staveb, jeho nejznámější a ikonickou stavbou je světově proslulá Eiffelova věž. Za svůj život získal řadu ocenění, např. rytíře Řádu čestné legie (1878), důstojníka Řádu čestné legie (1889), Fourneyronovu cenu (1912) nebo ocenění Langley Gold Medal (1913) Smithsonova institutu.
Život a smutný osud Gustava Eiffela
S Marií Gaudelet se oženil 8. července 1862. Pár zůstal ženatý patnáct let a měli spolu pět dětí (tři dívky a dva chlapce), než Marie dostala zápal plic a zemřela v roce 1887. Poté se již nikdy neoženil. Gustave Eiffel zemřel 27. prosince 1923 ve svém sídle na Rue Rabelais v Paříži. Byl pohřben na hřbitově Levallois-Perret v rodinné hrobce.