Rodiče podvědomě vychovávají děti tak, aby jim hluboké citové pouto nedovolilo je opustit, tvrdil světoznámý psycholog Matějček

Rodiče podvědomě vychovávají děti tak, aby jim hluboké citové pouto nedovolilo je opustit, tvrdil světoznámý psycholog Matějček

Foto: dmbaker / Depositphotos

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Rodina je základním kamenem pro výstavbu lidské osobnosti. V tom je nenahraditelná. Rodinný život má ale jednu podstatnou podmínku. Ať se o ní bavili renomovaní dětští psychologové Zdeněk Matějček a Josef Langmeier v knize Výpravy za člověkem před čtyřiceti let, nebo nad ní přemýšlíme v roce 2024. A tou je společný čas a životní prostor dítěte a jeho vychovatelů.

Charakteristickým znakem rodinné výchovy je vytváření hlubokých a trvalých citových vztahů mezi dítětem a jeho vychovateli. V citových vztazích se v takovém prostředí uspokojuje potřeba životní jistoty. Děti lásku přijímají, ale také ji vracejí. Rodiče si zpravidla uvědomují, že dítě je k nim vázáno hlubokým poutem a touží si je udržet, popisují odvěkou praxi lidského rodu světoznámí dětští psychologové.

Bude o nás (citově) postaráno

Touha rodičů po tom, aby se o ně děti postaraly v budoucnu, je přirozená a souvisí s potřebou jistoty a sounáležitosti. V pozadí zůstává představa, že děti nás neopustí, i když jednou z naší rodiny odejdou a založí rodinu vlastní. Až do stáří bude o nás postaráno. Ani ne tak hmotně, to dnes zajišťuje společnost svými institucemi. Ale citově! Bude tu někdo, na koho rodiče budou moci myslet, s kým sdílet radosti a starosti, kdo jim dá vědomí, že nejsou sami,“ uvádí se v publikaci Výpravy za člověkem.

Co rodiče zasejí, to ve stáří sklidí.
Co rodiče zasejí, to ve stáří sklidí. | Zdroj: Xalanx / Depositphotos

Autoři knihy ale upozorňují, že je příznačné, že tuto potřebu si mnohdy uvědomují více adoptivní rodiče a pěstouni ve všech typech náhradní rodinné péče než rodiče vlastní. Pro ty je citový vztah dítěte k nim a citové zajištění do budoucna něčím až příliš samozřejmým.

Uspokojení budoucnosti versus společný čas

„Za jeden z klíčových rysů rodinné výchovy pokládáme uspokojení psychické potřeby otevřené budoucnosti, jak je přináší dospělému člověku jeho dítě,“ popisují vědci. Tak je tomu v případě, kdy vychovatel má možnost jeho budoucnost formovat, plánovat, těšit se na ni, dělat si starosti kdy ale současně s ohledem na dítě plánuje, formuje, těší se a dělá si starosti se svou vlastní životní perspektivou. Společně strávený čas není jen o zábavě, ale o budování hlubokých citových vazeb, které přetrvají celý život.

„Toho lze dosáhnout pouze tehdy, kdy neodděluje svůj životní čas od času dítěte a kdy počítá s tím, že v dítěti svůj osobní čas přesáhne. Fakt, že se dítě vyvíjí a dospělý že s ním zraje a stárne, je tu – myšleno v rodině - přijat a zpracován pozitivním tvořivým způsobem,“ připomínají profesorové Matějček a Langmeier.

Prof. PhDr. Zdeněk Matějček, CSc. (16. srpna 1922 - 26. října 2004, Praha) byl český psycholog a mezinárodně uznávaný vědec, který se zabýval zejména dětskou klinickou psychologií. Průkopnicky se věnoval studiu podmínek vývoje dětí v ústavech - v prostředí psychického strádání neboli deprivace. Moderní reformátor péče o děti, zdůrazňující nezastupitelnou úlohu rodiny.

Prof. PhDr. Josef Langmeier, CSc. (12. 1. 1921 - 13. 6. 2007) byl klinický psycholog. Jeden z nejvýznamnějších představitelů české psychologie. Položil základy dětské klinické psychologie, podílel se na výzkumech v oblasti psychické deprivace. 

Reklama
Zdroje článku:
Reklama