Jméno jí vymyslel Jaroslav Seifert. Úchvatná Toyen nikdy nezapadala do obvyklé ženské role
Málokomu něco říká jméno Marie Čermínová. Když se ale řekne její pseudonym Toyen, mnoha lidem si vybaví její surrealistická díla. Tato úspěšná malířka prožila část života ve Francii. Tam ani v Čechách nikdy nebyla typickou ženou.
Celý život prohlašovala, že nemá žádnou rodinu
Marie Čermínová, tak se jmenovala úspěšná surrealistka počátku 20. století. Narodila se v roce 1902 na pražském Smíchově. Těžko říct, jaké byly její rodinné poměry. Z rodiny odešla již v šestnácti letech a začala se živit těžkou dělnickou prací v mýdlárně. I přesto, že měla jednu sestru, celý život prohlašovala, že nikdy žádnou rodinu neměla. Už navždy asi zůstane tajemstvím, proč o své rodině nikdy nemluvila.
Od šestnácti let se životem protloukala sama. Mezi sháněním peněz na život si ale našla čas i na studování malby. Dekorativní malbě se věnovala na uměleckoprůmyslové škole pod vedením profesora Emanuela Dítěte mladšího.
Nepatřila do skupiny klasických žen
V období avantgardy ukázala, že je opravdu silnou ženou. Byla vůbec jedinou ženskou umělkyní, která byla uznávanou členkou předválečné české avantgardy. Blízký jí byl anarchismus. Neměla problém chodit v mužském oblečení. Lidé ji tak často vídali ve smokingu s motýlkem u krku. Toyen nebyla typickou ženou. To jasně vyplývá především z toho, že celoživotně protestovala proti konvencím i autoritám a odmítala tradiční ženské role.
Pouze pár blízkých lidí ji již v té době oslovovalo Manko. Většina ji nazývala pseudonymem, pod kterým také malovala. Jméno Toyen jí měl údajně přiřknout básník Jaroslav Seifert.
Malířství se snažila propojit s poetismem
S tím i mnoha dalšími literárními umělci té doby se seznámila v jedné z pražských kaváren. Patřila ke svazu Devětsil a hrdě stála za surrealismem i abstrakcí. Protože svému oboru opravdu rozuměla, vyhlásila vlastní umělecký směr. A sice artificialismus. Ten propojoval malířství s poetismem. Artificialismus založila spolu s Jindřichem Štyrským při svém pobytu v Paříži. A to v roce 1926.
V Paříži se stejně jako v Praze cítila jako doma
Právě Paříž jí přinesla nejenom vzdělání, ale také spoustu inspirace. I v tomto městě se stala členkou mezinárodní surrealistické skupiny. Spolu se Štýrským a Josefem Hášou vytvořili něco nevídaného. V Praze otevřeli módní ateliér Togo, který vyráběl designové kravaty, šátky či šály postříkané barvou ze stříkací pistole. Byť tento ateliér působil pouze několik měsíců, byl velmi populární.
Její díla jsou prodávaná za desítky milionů korun
Díla Toyen prošla během jejího života ohromnou proměnou. To, že se jedná o opravdu originální kusy vysoké hodnoty, dokazuje i aukce v roce 2022. Tehdy byl jeden z jejích obrazů prodán za 35 milionů korun. O rok dříve bylo za obraz s názvem Cirkus zaplaceno dokonce necelých 80 milionů korun.