Krutý osud letu American Airlines 965: Pátrání po boeingu 757-223 mělo tragický konec se 159 zmařenými životy

Krutý osud letu American Airlines 965: Pátrání po boeingu 757-223 mělo tragický konec se 159 zmařenými životy

Foto: Boarding2Now / Depositphotos

Publikováno:
4 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

I americké aerolinky mají na svém seznamu pomyslný „černý puntík“. Ten se zapsal na seznam v roce 1995, kdy pravidelný let American Airlines 965 beze stopy zmizel. Pátrání po něm mělo však velmi tragický konec s desítkami mrtvých.

Připoutejte se prosím

Vítejte na palubě American Airlines 965

Začátky letů bývají stejné, jako u pohádek. Bohužel ale ne všechny lety mají stejně jako pohádky šťastný konec. Výjimkou nebyl ani pravidelný let amerických aerolinek, který byl naplánovaný z mezinárodního letiště v Miami do Cali v Kolumbii.

Pod taktovkou zkušených pilotů

Psal se 20. prosinec roku 1995, kdy do Kolumbie chtělo odcestovat 155 cestujících, kterým asistovalo 8 členů posádky včetně dvou pilotů s těmi nejlepšími preferencemi. Jedním z nich byl kapitán Nicholas Tafuri, jež byl zkušeným letcem s 13 000 nalétanými hodinami a perfektními bezpečnostními výsledky. Měl všechno, co špičkoví piloti mají mít – zkušenosti, vyznamenání i výcviky. Asistoval mu důstojník Don Williams, který byl také skvělým pilotem s 5 800 nalétanými hodinami.

Kdo byli cestující?

Většina cestujících byli přistěhovalci, kteří se chtěli vrátit do své rodné země na vánoční svátky. Desítky z nich byly děti. Všichni se těšili na setkání se svými rodinami a přáteli. Paradox je, že všech šest letušek bylo původem také z Kolumbie a na základě odsloužených let jim byla přidělena tato cesta, aby mohly navštívit svou rodnou zem na Vánoce.

Vzhůru do oblak

Zpožděný let

Už začátek letu provázaly problémy. Kvůli silné sněhové bouři měl let téměř tříhodinové zpoždění a když byl letounu konečně povolen start, byla už tma. 

Letiště v Cali na dosah

Jinak téměř tříhodinový let probíhal bez problémů a komplikací. Piloti už začínali připravovat letoun na přiblížení do Cali. Nutno podotknout, že Cali je město ležící v samotném srdci And. Z toho vyplývá, že se jedná o město obklopené horami. Zhruba v 21:30 se letoun spojil s přibližovací kontrolou v Cali, kdy dostal povolení k sestupu a následnému přistání. Vítr byl klidný a kapitán s důstojníkem se snažili minimalizovat zpoždění, které letoun měl.

Reklama

Tragickému konci předcházela řada faktorů

Změna dráhy

Ve snaze ušetřit značné množství času, byla také povolena změna přistávací dráhy, která znamenala přímé přistání na dráze v Cali. Díky této neplánované změně přistávací dráhy bylo třeba urychleně provést řadu akcí. Letová posádka prozkoumávala podrobně nové přibližovací mapy, a to vše v nebezpečném horském terénu.

Chybějící radar a ztracený kontakt

Letiště v Cali v té době bohužel postrádalo radar, neboť ho separatisté vyhodili do povětří. Letový dispečer bez komunikace s posádkou nemohl vědět, kde se letadlo přesně nachází. O pár minut později ztratila řídící věž s letounem kontakt.

Co se stalo?

Následné pátrání a vyšetřování ukázalo, že kapitán zadal autopilotovi chybný kurz. Letoun se tedy odchýlil od správného kurzu a zamířil na hřebeny hor. Když to piloti zjistili, vypnuli autopilota a snažili se zahájit stoupání, aby hory přeletěli. Ani jeden si však neuvědomil, že letadlo nemá zasunuté brzdící klapky, které vysunuli při přibližování do Cali. Letadlo tedy ve vší rychlosti narazilo do hřebenů hor a explodovalo.

Počet obětí

Pouze pět lidí přežilo náraz a mohutnou explozi, protože seděli ve střední části trupu, která byla nejpevnější a nejbezpečnější. Jeden přeživší však o dva dny později zemřel na následky vnitřních zranění. Sečteno a podtrženo, tato tragická nehoda si vyžádala 159 obětí.

Reklama
Reklama