Let z Tokia se stal osudným pro více než 500 lidí: Vítejte na palubě společnosti Japan Airlines číslo 123

Let z Tokia se stal osudným pro více než 500 lidí: Vítejte na palubě společnosti Japan Airlines číslo 123

Foto: Wirestock / Depositphotos

Publikováno:
4 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Vraťme se téměř o 40 let zpátky, a to do srpna roku 1985. Toto datum se zapsalo na černou listinu letecké historie. Let japonských aerolinek číslo 123 měl během krátkých 30 minut na svědomí přes 500 lidských životů.

Vítejte na palubě

Blížící se svátek Bon

Byl to konkrétně předvečer dne 8. srpna 1985, kdy se v Japonsku blížil třídenní svátek Bon. Tento svátek je pro Japonce velmi významný. Při této radostné události lidé uctívají duchy svých předků a většina z nich v tomto období spěchá za svými rodinami na rodinné sešlosti. K cestování využívají nejrůznější dopravní prostředky včetně letadel. Letadla jsou obecně pro Japonce velmi oblíbeným dopravním prostředek, a to především díky pohodlí a rychlosti.

Let Japan Airlines 123

A právě díky blížícímu se svátku byl i let Japan Airlines 123 obsazen do posledního volného místa. Znamená to tedy, že na palubě letadla bylo 509 cestujících a posádka čítala 15 osob. Bylo krátce po šesté hodině večerní, kdy se letadlo chystalo vzlétnout. Původně poklidný let z mezinárodního letiště Haneda na mezinárodní letiště Osaka měl trvat necelou hodinu.

Tragédii nic nenasvědčovala

Hrůzná je skutečnost, že absolutně nic nenasvědčovalo blížící se katastrofě. Letadlo prošlo řádnými kontrolami, let byl velmi krátký a předpověď počasí byla pro let naprosto ideální.

Let do země mrtvých

12 minut klidu

Zdroje uvádí, že letadlo vzlétlo přesně v 18:12. Letoun vzlétl bez sebemenších problémů a vypadalo to na klidný a ničím nerušený let. Prvních 12 minut letu bylo skutečně vše v pořádku a nic nenasvědčovalo blížící se katastrofě. Letové podmínky byly dobré a letadlo letělo zcela normálně. 

Náhlá změna 

Po dvanácti minut se však vše během jedné vteřiny změnilo. Přepážka v zadní části letadla se s hlasitým rachotem protrhla. Přepážka odděluje přetlakovou kabinu pro cestující od nepřetlakové ocasní plochy letadla. Jakmile se přepážka protrhla, vzduch se nahrnul do zadní části letadla a fatálně poškodil ocas letounu. Díky tomu se přerušil také hydraulický systém a v tu chvíli letadlo vypadalo spíše jako papírové letadélko v poryvu větru. 

Reklama

Boj o přežití

Dlouhých 30 minut bojovali cestující o své životy. Posádka bojovala o udržení letadla ve vzduchu. Vzhledem k tomu, že běžné řízení letounu bylo nemožné, jedinou možností bylo použít tah motoru ke stoupání a klesání ve snaze udržet letadlo ve vodorovné poloze. Ovšem škody byly natolik fatální, že se letadlo i přes veškeré úsilí pilotů začalo řítit nekontrolovatelně k zemi. Při neřízeném pádu se u mnohých cestujících začala rozvíjet hypoxie (nedostatek kyslíku v těle). Letadlo prudce narazilo do hřebene hory Osutaka.

Záchranné akce

Náročný terén

Vzhledem k blížící se noci a nepřístupnému terénu začaly záchranné akce až v brzkých ranních hodinách. Nikdo nepředpokládal, že by někdo přežil. Někteří záchranáři museli zdolat náročný terén, jiný se spouštěli na lanech z helikoptéry. 

Přeživší

Po čtrnácti hodinách od zřícení letadla však na záchranáře čekalo překvapení. Mezi troskami našli čtyři vážné zraněné, avšak živé osoby.

Cestující na druhý břeh

Čtyři přeživší byli však jen malým zábleskem radosti. Hora Osutaka se stala masovým hrobem pro 520 lidí. 

O čem se moc nemluví

Podle dostupných informací se však této letecké katastrofě dalo zabránit. Sedm let před tím, než došlo k této katastrofě, byl totiž letoun poškozen. Při jednom z přistání došlo k poškození ocasu, zadní části trupu letadla a zadní tlakové přepážky. Letadlo bylo odstaveno kvůli potřebným opravám. Letoun byl následně znovu uveden do provozu, avšak bylo zjištěno, že opravy nebyly provedeny správně a podle nařízených norem.

Reklama
Reklama