Neštěstí v letecké dopravě na Tenerife při srážce dvou velkokapacitních Boeingů 747 Jumbo Jet
Většina lidí si představí pod leteckým neštěstím pád letadla. Avšak jedna z nejhorších leteckých katastrof se odehrála na zemi. Jedná se o srážku dvou velkokapacitních Boeingů 747 Jumbo Jet.
Co předcházelo katastrofě?
Je neděle, 27. března 1977. Kanárští separatisté v čekárně letiště odpálili na ostrově Gran Canaria bombu. Provoz je dočasně přerušen, mnoho letadel přistálo prozatím na sousedním ostrově Tenerife. Mezi nimi i KLM-let 4805 z Amsterdamu a Pan-Am – let 1736 z New Yorku, oba dva Boeingy 747 – jumbojety.
Kteří piloti řídili Boenigy?
KLM řídil nizozemský kapitán letadla Jacob Veldhuyzen van Zanten a Pan-Am řídil americký pilot Victor Grubbs.
Victor Grubbs a Jacob Veldhuyzen van Zanten
Tehdy padesátišestiletý Victor Grubbs měl nalétáno přes 21 000 hodin letu. A tehdy padesátiletý Jacob Veldhuyzen van Zanten měl nalétáno přes 11 000 hodin letu. Jako služebně nejstarší pilot byl vzorem pro mladé piloty.
Letiště Los Roderos
Na letišti Los Roderos přistála obě letadla v odstupu několika minut. Dále měli čekat na další instrukce. Tenerifské letiště bylo zastaralé a nesplňovalo potřebné parametry pro hustou komerční dopravu.
Jediná ranvej
Tenerifské letiště disponuje jedinou ranvejí, u jednotlivých drah chybělo řádné označení, a dokonce nebyl k dispozici ani klíčový radar ke sledování letadel na zemi. Nejen technická stránka letiště nebyla přizpůsobena pro hustou komerční dopravu, ale ani letoví dispečeři nebyli zvyklí na takový náhlý nárůst provozu. V řídící věži seděli pouze ve dvou.
Den letecké katastrofy
Podle hustoty dopravního provozu neměli dispečeři letového provozu možnosti udržet situaci pod kontrolou. Neměli na to ani dostatečné technické vybavení, ani personální kapacitu. Letadla se navzájem blokovala ve chvílí, když se pilot KLM, van Zanten, rozhodl, že na Tenerife doplní palivo do svého stroje. Chtěl ušetřit čas a dopravit svou posádku zpátky do Amstrdamu v průběhu pracovní doby.
Doplnění paliva trvalo dvě hodiny
Dvě hodiny trvalo do stavu, kdy Boeing 747 je obstarán padesáti pěti tunami potřebného paliva. Krátce před 17. hodinou přichází konečně signál: KLM-let číslo 4805 se může připravovat ke startu. Jacob Veldhuyzen van Zanten požádal o povolení na pojíždění k ranveji. Toto povolení z řídící věže dostal. Na konci dráhy musí počkat na konečné povolení ke startu. O tři minuty později dostává signál pilot Victor Grubbs, který řídí Boeing Pan-Am, že má kus cesty následovat KLM kolegu a může popojíždět k ranveji. Na třetí odbočce měl Grubbs ranvej opustit a čekat na konečné povolení ke startu.
Náhlá změna počasí
Počasí zajímá každého z vás. U letového provozu je předpověď počasí enormně důležitá. Za nepříznivého počasí letadla zkrátka nelétají, jelikož by mohl být let nebezpečný. Počasí se prudce zhoršilo a na letišti v Tenerife lidé viděli akorát mlhu. V mlze není vidět na krok.
Dispečeři letového provozu
Dispečeři letového provozu v husté mlze neměl možnost vidět na letadla, která byla pod letovou věží na ranveji. Personál letové věže byl odkázaný jen na komunikaci přes vysílačky.
Osudová chyba v komunikaci
Victor Grubbs, pilot velkokapacitního letadla Pan-Am měl opustit ranvej a čekat na třetí odbočce. Jenže bohužel kvůli nepříznivému počasí, které halilo vše do husté mlhy, a zároveň kvůli neznalosti tamního letiště Grubbs bohužel minul třetí odbočku a pokračoval na další.
Prokleté nedorozumění
Bohužel došlo k prokletému nedorozumění a chybě v komunikaci mezi dispečery letového provozu a pilotem Jacobem van Zantenem. Dispečeři byli přesvědčeni, že čekající posádce KLM předala informace o letu, kapitán Jacob van Zanten byl přesvědčen, že se jednalo již o konečné povolení ke startu. Odbrzdil v tomto momentě letadlo a nechtíc se rozjel proti letadlu Pan-Am, které se snažilo nalézt v husté mlze třetí odbočku.
Srážka dvou boeingů
Když van Zanten v rozjíždějícím se letadle KLM postřehl popojíždějící boeing společnosti Pan-Am, pokusil se zvednout letoun prudce vzhůru. Došlo ke srážce, k nárazu a k explozi. Tato katastrofa si vyžádala 583 lidských obětí. 61 lidí tuto srážku přežilo.
Nová bezpečnostní opatření
Od tohoto neštěstí se musí komunikovat pouze v angličtině, nainstalovaly se radary. Na Tenerife se vybudovalo ještě jedno letiště v jižní části ostrova.