Měli bychom se obávat technologie dronů?
Dron. Létající robůtek, který nesmí do blízkosti letiště a který vždycky spadne zásadně na zahradu vašeho neoblíbeného souseda. U nás více méně takové létající autíčko na ovládání, ovšem jinde moderní pomocník.
Čas na nikoho nečeká a moderní věda neustále přichází s novými technologiemi a zlepšováky. A zvláště teď, kdy je kontakt s dalšími lidmi pro některé sociální skupiny nebezpečný, přichází vědecké a technologické instituty s netradičním řešením mnoha problémů. Prodejny jsou zavřené a nejrůznější obchody a řetězce fungují pouze přes e-shop. Nakupování na internetu se během posledních měsíců stalo standardem. Sice nemusíte do obchodu a zboží vám dovezou až domů, ale přeci jen se ve většině případů musíte setkat s člověkem, jež vám váš nákup přiveze, a ten také nejede přímo k vám, ale má i jiné zastávky, což spolu se svozem a rozvozem z depa může způsobit zpoždění až několik dnů. Zvlášť během tohoto roku, kvůli celosvětové pandemii, se lidé začali zajímat o rychlé a bezkontaktní doručení zásilek, jež je vyvíjeno.
Donáška až do domu pomocí dronů ovšem není nic nového. V roce 2016 začal Amazon s testováním své nové služby Prime Air, která přesně tohle poskytuje. Testy byly prováděné ve Velké Británii a v srpnu letošního roku Amazon dostal povolení od FAA (agentury ministerstva dopravy USA pro letectví) pro poskytování podobných služeb i na území Spojených států. Právě na legislativách tento program ve většině států naráží. Vlády nechtějí povolit nepilotovaná vznášedla s kamerami ve svém vzdušném prostoru.
Dalším průkopníkem je PABLO AIR operující v Jižní Koreji. Společnost byla založená roku 2018 a plánuje do roku 2021 zpřístupnit a zkomercializovat donáškovou službu na odlehlejších ostrovech u Korejského poloostrova. Jejich cílem je také vyvinout plně automatizované létající taxi. Čínská společnost Ehang už své 650 kilové taxi pro dva v hlavním městě Jižní Koreje Soulu testovala jako součást plánu jihokorejské vlády o přesunutí části veřejné dopravy do vzduchu do roku 2025. Součástí tohoto plánu jsou právě donáškové drony, drony řídící dopravu a dronové taxi. Ehang také spolu s doručovací službou DHL připravuje doručovací drony.
GS Caltex a GS Retail v červnu tohoto roku také testovali své první drony na doručení malých balíčků na ostrovy kolem jihokorejského ostrova Čedžu. Drony přeletěly přes moře a balíček předaly pozemnímu autonomnímu dronu, který jej doručil majiteli. Test byl úspěšný a jihokorejské ministerstvo obchodu plánuje uvolnit finance na stavbu asi 22 čerpacích stanic, odkud by drony měly vzlétávat. Čerpací stanice by měly být postaveny už za dva roky.
Mnoho dalších společností investuje do dronových technologií. Kdy se jich dočkáme u nás?