Mozartova sestra byla minimálně stejně nadaná jako on. Přesto jí nebylo dovoleno stát se stejně úspěšnou
Mozart byl jedním z nejúspěšnějších hudebních skladatelů všech dob. Málokdo ale ví, že měl minimálně stejně nadanou sestru, jako byl on sám. S Nannerl dokonce vystupoval na nejednom koncertu. Poměrně přísná doba ale jeho starší sestře v kariéře nepřála.
18. století úspěch žen příliš nepodporovalo
V minulých stoletích platilo, že se ženy držely doma. Staraly se o rodinu, vyšívaly či hrály na hudební nástroje. Jednou z žen, která bravurně ovládala hru na hudební nástroje, byla i Mozartova sestra. Jaká však byla škoda, že v 18. století bylo prakticky nemyslitelné, aby ženy veřejně vystupovaly. I přesto, že se Maria Anna Walburga Ignatia Mozart narodila s hudebním talentem, nikdy jej nemohla uplatnit tak jako její bratr Wolfgang.
Maria Anna se narodila v roce 1751. Celý život jí nikdo neřekl jinak než Nannerl. Vyrůstala spolu se svým úspěšným bratrem a dalšími pěti sourozenci. Byla vůbec první z rodiny, u které se hudební talent projevil. Dalším z talentovaných byl pak samotný Wolfgang. Žádný z jejich ostatních sourozenců se však nedožil dospělosti. Možná i to je důvod, proč již nikdo z rodu nezažil takový hudební úspěch.
Hudba byla v rodině Mozartových odpradávna
Hudební talent oba sourozenci zdědili po svém otci. Ten byl významným skladatelem, hudebním teoretikem, učitelem skladby i známým houslistou v rakouském Salzburku. Obě z dětí tak měly jednoho z nejlepších učitelů tehdejšího Rakouska i Německa.
Když bylo Nannerl 7 let, začala se na popud svého otce učit hrát na cembalo. Protože byl v době, kdy se Nannerl učila hudební základy, v jejich přítomnosti i Wolfgang, vytvořili si spolu opravdu silné pouto. Dokonce takové, že si vytvořili svůj vlastní tajný jazyk.
Otec svou dceru na začátku velmi podporoval
Otec byl z talentu obou svých dětí opravdu nadšený. Dokonce tak moc, že pro ně v roce 1762 zorganizoval koncert. Na něm tak vystoupili hned dva potomci Mozartova rodu. Společný koncert Wolfganga a Nannerl byl tak úspěšný, že zaujal samotnou císařovnu Marii Terezii. Poté se jejich otec rozhodl vydat se s nimi na turné po celé Evropě. Byli tak populární, že dokázali vyprodat i koncert v Paříži.
Lásku k hudbě musela vyměnit za manželské povinnosti
V době, kdy Nannerl dospěla, se ale vše muselo změnit. A to především kvůli nepsaným společenským pravidlům. Koncerty měly obrovský úspěch. Žádná z recenzí nebyla negativní. Všichni oslavovali jedenáctiletou dívku, která s naprostou přesností a neuvěřitelnou lehkostí dokázala na cembalo zahrát i ty nejsložitější skladby. Od roku 1769 ale měla Nannerl zakázáno vystupovat. Příkaz přišel od jejího otce. A to proto, že již měla věk na vdávání. Musela se tak vzdát jakýchkoliv ambicí a věnovat se manželským povinnostem.
Hudební sen se rozplynul
V srpnu roku 1784 se Nannerl provdala za Johanna Baptistu Franze von Berchtolda ze Sonnenburgu. Pozoruhodné je, že již byla jeho třetí manželkou. Von Berchtold v životě neměl příliš štěstí a byl již dvojnásobným vdovcem. Dohromady pak vychovávali jeho pět dětí z předchozích manželství. Sama Nannerl porodila tři děti, z nichž pouze jedno se dožilo dospělosti. Svého syna však dala na výchovu svému otci Leopoldovi do Salzburku. I přes své povinnosti se lásky k hudbě nikdy nevzdala. Na klavír hrála každý den několik hodin.