Nakupování, jak ho známe, končí. Češi už toho mají dost a žádají radikální změnu
Češi už toho mají opravdu dost a reagují na zvyšující se ceny. Odráží se to na nákupech, které vypadají zcela jinak, než v letech minulých. Přečtěte si, jak teď Češi k nakupování přistupují.
Náročná ekonomická situace posledních let umocňuje změny chování v nakupování. stále rostoucí ceny a vysoká inflace vede domácnosti k hledání úspor.
Blízkost a akce
Tři čtvrtiny českých zákazníků nakupuje potraviny během jednoho týdne ve 2-3 různých obchodech. Do jakého obchodu zákazník zavítá, však také velmi ovlivňuje, v jaké vzdálenosti od bydliště se nacházejí. A samozřejmě slevové akce. Kvůli těm jsou ochotni cestovat třicet minut. Ať už autem nebo pěšky.
Vyhledávání akčních produktů
Oproti dřívějšku Češi více nakupují v akcích. Dříve slevové akce vyhledávali jen určité skupiny lidí. Nyní vidíme, že Češi začínají být pečlivější při nákupech napříč generacemi. Věnují čas tomu, aby si zjistili, v jakých obchodech se právě nacházejí akční produkty a v rámci jednoho nákupu zamíří klidně i do více obchodů. U českých spotřebitelů převládá obliba letáků, dle kterých nákupy uskutečňují. Vyplatí se jim to. Lidé navíc nakupují především potraviny, ale i drogerii do zásoby. Pokud je maso v akci, zamrazí jej. Při nákupu jídla se u nakupujících stále více v nákupních košících objevují ty stejné základní suroviny.
Zákazníci diskutují nad otázkou, zda však nejsou slevy, ve kterých tak rádi nakupují, jen jakousi iluzí výhodnosti. Nezlevněné, základní ceny jsou totiž opravdu přemrštěné. Jsou zmatení nad skutečnou výhodností akčních cen. To vede ke frustraci českých spotřebitelů.
Prostě si to nekoupí
Dříve jsme byli svědky toho, že i produkty, které byly dražší z regálů mizely. Sice pomaleji, ale přece. Teď se ukazuje, že mnoho lidí potravinu či jiný produkt raději nekoupí a raději se omezí. Dle výzkumu agentury Median pro český rozhlas vyplývá, že pečlivé sledování cen a jisté omezení lidem skutečně ušetří spoustu peněz. Lidé čím dál tím častěji nakupují pouze základní potraviny jako je mléko, máslo, mouka či pečivo.

Nakupování přes internet
Mezi nejoblíbenější kategorie, které čeští zákazníci vyhledávají na internetu, patří móda, zdraví a krása, dále pak boty. Hned poté následuje zboží pro volný čas a lékárenské zboží. Češi jsou na špici proti Evropanům v nákupech na sociálních sítích. Dokonce 83% z nich nakoupí zboží, které viděli právě zde. Přitom evropský průměr činí 70%. Nebráníme se ani nákupům ze zahraničí. Čím dál tím oblíbenější jsou nákupy z Číny. Dále pak vyhledáváme zboží z Německa, poté ze Slovenska.
V e-shopech pak lidé nejvíce platí předem platební kartou. Pokud lidé přebírají balíček osobně, i tehdy dávají přednost platbě kartou před hotovostí. Zboží si pak rádi necháváme doručit až domů a to v 53% případů. Stále oblíbenější jsou však výdejní boxy, ale také vlastní výdejny e-shopů a externí výdejní místa. Někteří odborníci se domnívají, že obliba nakupování přes internet se zvýšila více než v jiných státech proto, že jsme v České republice měli jeden z nejméně fungujících systémů doručování, a to Českou poštou.