Nejbizarnější letecká nehoda historie, při níž nikdo nezemřel: Kapitán byl za letu vymrštěn z kokpitu

Nejbizarnější letecká nehoda historie, při níž nikdo nezemřel: Kapitán byl za letu vymrštěn z kokpitu

Foto: joophoek / Depositphotos

Publikováno:
4 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Letecká doprava má ve své historii spoustu pomyslných černých puntíků, které značí nejrůznější letecké nehody s velkým počtem obětí po celém světě. Letecká nehoda letu British Airways 5390 však vnesla do historie letectví trochu bizáru.

Obyčejný let

Psal se rok 1990, kdy se 10. června spousta britských turistů těšila na vysněnou dovolenou ve vyhřátém Španělsku. Let společnosti British Airways 5390 byl naplánovaný z letiště v Birminghamu na letišti do Málagy. Na palubě letadla se k odletu připravovalo 81 pasažérů a 6 členů posádky.

Letadlo dostalo povolení ke startu a kapitán Timothy Lancaster začal s letounem stoupat do letové hladiny. Vše probíhalo normálně, cestující byli v dobrém rozpoložení a nic nenasvědčovalo tomu, že by se mělo cokoliv přihodit. Letové podmínky byly ideální a let poklidný. V kabině kokpitu byl udržován normální tlak.

Nečekaný zvrat

Zhruba po 27 minutách od vzletu někde nad anglickým Midlands se to stalo. Jak začal klesal postupně tlak, stlačený vzduch uvnitř letadla působil na okno v pilotní kabině stále silněji. Když byl letoun ve výšce zhruba 5300 metrů, užší šrouby nevydržely nápor a celé okno se utrhlo.

Boj kapitána o život

Ve chvíli, kdy se okno v kokpitu utrhlo, kapitán Lancaster nebyl připoutaný a unikající přetlak ho jako hadrovou panenku vymrštil z letadla ven. Kdyby se mu nohy nezachytily o řídící páku, byl by už po smrti. Avšak díky tomuto zázraku měl nepatrnou šanci na přežití. Jeho tělo bylo větrem přiraženo zvenčí k trupu letadla. Jeden ze členů posádky ho držel pevně za nohy.

Volný pád do neznáma

Obrovský tlak kapitánových nohou zapříčinil, že se odpojil autopilot, a letadlo tak začalo nekontrolovatelně klesat. Mlha byla tak hustá, že by se dala krájet. Nejenže v kokpitu nebylo nic vidět, ale přišly problémy s dýcháním. Druhý pilot vyslal nouzové volání a snažil se o sestup do nižší letové hladiny, kde bylo nejen více kyslíku, ale také lepší viditelnost. Pohotový pilot vědět, že musí okamžitě přistát.

Reklama

Nouzové přistání

Zatímco personál uklidňoval cestující a připravoval je na nouzové přistání, kapitán byl „přišpendlený“ zvenčí k letadlu, druhý pilot hledal letiště v Southamptonu, které bylo nejblíže. Když dostal od řídící věže povolení k přistání, po 20 hororových minutách dokázal s poškozeným letounem hladce přistát.

Zázrak s nulovou ztrátou na životech

Nejen že přistání proběhlo hladce, ale jako zázrakem se nikomu nic nestalo. Nad kapitánem museli stát všichni svatí. Odnesl si „jen“ několik zlomenin, škrábanců a omrzlin. Téměř půl hodiny se při plném vědomí dokázal držet pouze nohama na vnější straně letadla. Po 5 měsících léčby se vrátil k létání. V roce 1991 královna Alžběta II. udělila všem členům posádky vyznamenání.

Nehodě se dalo předejít

Nic z toho se nemuselo stát, kdyby nedošlo k chybám při předcházejícím letu. Čelní sklo letadla poškodily kroupy. Vzhledem k tomu, že onen let se měl uskutečnit už následující den, na výměnu čelního skla nebylo moc času a hlavně nebyl žádný volný mechanik, který by sklo vyměnil. 

Do oprav skla se tedy pustil nekvalifikovaný pracovník hangáru. Při prováděných opravách se však dopustil chyby, která byla zásadní. Po demontování šroubů si všiml, že jsou některé poškozené a rozhodl se, že vymění všechny (poškozené i nepoškozené). Nepodíval se však na správnou velikost do dokumentace, a to bylo osudové.

Namontoval tedy šrouby, které byly o několik milimetrů užší, než ty předepsané. To byla ta fatální chyba. Nebýt tohoto pochybení, let by proběhl v pořádku bez komplikací.

Reklama
Reklama