Toto jsou nejčastější chyby Čechů při řízení auta: Pozor ať nepřijdete o body a peníze
Na silnicích jsme dnes a denně. Někteří jako pasažéři, jiní jako řidiči. Jakých nejčastějších chyb a nešvarů se dopouštíme? Některé z nich nás mohou stát body, peníze, nebo dokonce život!
Nevěnování se řízení
Tyto situace asi známe všichni a každý z nás minimálně jednou v životě zhřešil. Telefon na uchu, dlouhé ladění hudby či rádia, otáčení se na děti nebo psaní SMS. To vše jsou nešvary, které se dějí. Kromě pokut od policie se ale mohou stát daleko horší věci. Je třeba si uvědomit, jak nás například ovlivňuje takový telefon na uchu. Jistě, ne každý vždy drží volat oběma rukama. Držení mobilu ale značně omezuje schopnost druhou ruku rychle využít, navíc velmi často nedáte blinkr. To vše může lehce způsobit nehodu. Další z nenápadných prohřešků je otáčení se na zadní sedačky, kde máte nejčastěji dítě. Velmi často je to spojeno s nevědomým šlápnutím plynu a přidáním rychlosti. Tato kombinace se téměř vždy rovná katastrofě.
Nedodržování bezpečné vzdálenosti
Rozhodně nejčastějším nešvarem našich řidičů je nedodržování rozestupů. Ty je třeba udržet nejen za jízdy, ale i v koloně. Během řízení si odstup vždy držte, abyste nedopadli jako v tomto případě, kdy musel řidič prvního vozu náhle přibrzdit a vůz za ním nestihl včas zareagovat. Zásada „nelepit se na zadek“ platí v dopravních zácpách, a to zejména kvůli možnost manévrování při nutnosti úhybných manévrů pro IZS – toto téma viz níže.
Záchranná ulička
Tento bod jsme se dlouho učili a nutno uznat, že se na našich silnicích opravdu znatelně zlepšuje. Průjezdnost pro složky IZS musíme držet vždy a všude. Nejlepší variantou, jak ji udělat správně, je tvořit uličku už při příjezdu do kolony. V případě víceproudých komunikací si pak představte prsty na ruce. Palec jde vpravo, následuje mezera, a ostatní pruhy pak uhýbají na druhou stranu. Častou chybou, která dokáže rozčílit nejen řidiče IZS, je pak strach projet červenou. Opravdu se nebojte, a pokud jste první v křižovatce, kde projíždí vozidlo na majáky, klidně do ní vjeďte. Umožníte tak místo za vámi tak, aby mohla všechna auta uhnout a vozidlo IZS už si s vámi v křižovatce hravě poradí.
Připojování na dálnici, správné „zipování“ a podobně
Situací, kdy je potřeba zachovat chladnou hlavu, je mnoho. Bohužel je mezi námi stále spoustu držitelů řidičského oprávnění, kteří se například neumí připojit na dálnici. Rada je jednoduchá – neboj se, naber rychlost a využij celou délku pruhu. Řidiči jedoucí v pravém jízdním pruhu velmi často uhnou nebo zpomalí, musí ale pamatovat na to, že nesmí ohrozit vozidla vedle sebe nebo za sebou.
Nešvarů, chyb a neznalostí je na našich silnicích stále nespočet. V denním provozu je proto potřeba držet si dostatečný odstup a myslet za ostatní. Právě tak častokrát zamezíte nejhoršímu. A co vy, řadíte se spíše mezi chybující šoféry, nebo ty dobré?