Nejlepší automobilové technologie roku 2020
Vaše auto možná loni nebylo tak využíváno, jako je tomu obvykle. Současná cestovní omezení pozastavila spoustu toulavých dobrodružství a lidé, kteří často chodili do práce pěšky, začali mnohem více využívat hromadnou dopravu. I přesto posouvá automobilový průmysl svou technologii dále vpřed. Zdá se, že až se vrátíme ke svým plánovaným cestovním zvyklostem, vozidla budou daleko bezpečnější, pohodlnější a efektivnější!
Mezi hlavní automobilové inovace tohoto roku patří například sedadlo, konstruované pro vylepšení klíčových bezpečnostních prvků, které mohou v kritických situacích zachránit i život.
Bezpečnost na prvním místě
Naší cestu začneme v USA, kde každý rok nehody představují více než 16 000 smrtelných poranění mozku a podstatná část z nich se děje na sedadle spolujezdce. Hlavním vítězem ceny pro nejbezpečnější airbag se proto stal model 2021 TLX od společnosti Acura, který má jedinečně přepracovaný vak, usnadňující jemný dopad jezdcovy hlavy. Zatímco konvenční airbag se nafoukne do baňatého balónu, ze kterého může lebka snadno sklouznout, model TLX vypadá spíše jako rukavice. Ihned po nárazu se nafouknou tři komory, z nichž dvě vyčnívají tak, aby obepínaly jezdce a vedly jeho hlavu do střední části vaku jako míček při baseballu.
Tato formace zachytí cestujícího dříve než předchozí modely airbagů a udržuje ho fixovaného i v případě, že bude nepřipoután a přepadne mimo střed vaku. Navíc, ačkoli airbag debutoval v TLX, mateřská společnost Acra-Honda souhlasila s tím, že tuto technologii nechá využívat i ostatní výrobce. Za to jí patří obrovský dík.
Truck, se kterým může každý vyrazit do terénu
Legenda praví, že původní Ford Bronco byl během svého vývoje v šedesátých letech označován jménem GOAT (v anglickém překladu: „Koza“) jako zkrácenina slov „Go Over Any Terrain“, což lze volně přeložit jako: „Projít jakýmkoli terénem“. Posléze se ukázalo, že dostat tento truck na příčné a měnící se cesty vyžadovalo specifické dovednosti. Nový 2021 Bronco nabízí tzv. Režim Goat, který předává práci palubním počítačům a umožňuje rychlý a snadný přechod od, řekněme, písku na trávník. Systém využívá senzory kontroly trakce k analýze jízdních podmínek a provádí úpravy s cílem maximalizovat přilnavost kol a měnit výšku podvozku. Vyladí propojení a sílu přenášenou na kola, takže pneumatiky lépe přilnou na nerovném terénu. I na ulici je toho ale hodně, co je třeba na novém Broncu ocenit, včetně možnosti automatické převodovky.
Slunce jako občasný nepřítel?
Stahovací sluneční clony mohou během jízdy blokovat velké části řidičova výhledu přes čelní sklo. Vylepšená verze od společnosti Bosch si zachovává stejný základní tvar, ale místo neprůhledné chlopně, kvůli které jsme museli pokaždé nasazovat sluneční brýle, používá průhledný a barevný LCD display. Kamera sleduje pohled řidiče i příchozí světlo a signalizuje mřížku monitoru tak, aby selektivně ztmavila obraz a tím blokovala oslnění. Když zajde slunce za mrak nebo začne zapadat, zástěna se sklopí zpět.
Maximální pohodlí
Hluboké náklony během přepravy jsou samozřejmou výsadou létání v business třídě letadel. BMW ZeroG Lounger přináší tzv. Snooze-fest sedadla spolujezdců crossoverů SUV. Kromě typické vzpřímené polohy si sedadlo můžete sklopit o 60 stupňů. To je obvykle velmi nebezpečné, zvláště když se auto pohybuje rychle. BMW proto k sedadlu připevnilo bezpečnostní pás na levé straně spolujezdce, který zůstane přilehlý pevně u těla i v tomto hlubokém sklonu. V případě autonehody se aktivuje 360 stupňový airbag, který zcela obepíná jak sedadlo, tak celého cestujícího, aby byla zajištěna maximální ochrana.
Akustický meta-materiál od Nissanu
Aby se zabránilo pronikání hluku do kabiny auta, lemují jeho kostru poměrně těžké gumové desky. Odvádějí skvělou práci, ale zároveň přidávají značnou váhu, což naopak zvyšuje spotřebu paliva. Společnost Nissan proto vyvinula materiál, který blokuje zvuky mezi 500 a 1 200 hertzy. Tento rozsah zahrnuje zvuky, jako jsou pneumatiky valící se po zemi a rachot motoru. Nový materiál váží jen jednu čtvrtinu těch současných a nejoblíbenějších možností tlumení a proto je také formace materiálu z plastu, fólie a mřížky podstatně tenčí než typická izolace, takže ji výrobci mohou přidat více, aby zvuky zůstaly venku a nepronikaly dovnitř.
Skutečný tempomat pro motocykl
Existuje nějaká technologická novinka i v případě motocyklů? Ty se pyšní vychytávkami, které by jezdcům pomohly vyhnout se hrozícím kolizím už několik let. I tato inteligence má však své limity. Firma Ducati letos uzavřela partnerství se společností Bosch a milánskou univerzitou, aby dodala na trh první skutečný tempomat na jednostopém vozidle. S rychloměrem nastaveným kdekoli mezi 19 a 100 mílemi za hodinu, pomáhá radarový senzor na přední části systému motocyklu udržovat bezpečnou vzdálenost od automobilu jedoucím před ním. Druhý senzor pak vzadu hlídá auta vstupující do slepých míst motocyklu.
Bezpečnost závodníků
V roce 2015 byl řidič Indycaru Justin Wilson zabit, když mu na závodě Pocono zasáhl předek havarovaného vozu hlavu. To je jen jedno z mnoha úmrtí a zranění, které způsobily otevřené kokpity některých z nejrychlejších závodních vozů na světě. Proto se Red Bull a Indycar spojili dohromady a vyvinuli na sezónu roku 2020 ochranné čelní sklo Aeroscreen. Jeho titanový rám vydrží až 34 000 liber tlaku, než se rozdrtí a samotný průhledný štít z balistického polykarbonátu vydrží nárazy rychlostí až 2200 km/h. V červenci 2020 štít ochránil Willa Powera před letícím kolem na trati, které by jinak vedlo ke smrtícímu zranění.