Bejby řidičák na kolo: Nizozemské děti musí absolvovat oficiální cyklistické zkoušky

Bejby řidičák na kolo: Nizozemské děti musí absolvovat oficiální cyklistické zkoušky

Foto: wjarek / Depositphotos

Publikováno:
4 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Že je v Nizozemsku mraky kol, asi víte. Evidovaných je 23 milionů! To je o šest milionů více než má tato země obyvatel. S tímto poměrem počtu jízdních kol na obyvatele představuje Holandsko absolutní světovou špičku. O to víc zde musí platit jasná pravidla bezpečnosti při jízdě i nakládání s kolem. Proto i malé děti musí podstoupit jakousi „kološkolu“ a projít závěrečnou zkouškou.

Pokud nejste Nizozemci, možná si myslíte, že si děláme legraci. ale ne, je to pravda. Nizozemské děti v 5. a 6. třídě musí absolvovat teoretickou zkoušku s otázkami o dopravě a praktickou zkoušku, při které ujedou na kole určitou trasu a musí ukázat, co se naučily během teoretické zkoušky. Předtím musí také zkontrolovat, zda jsou jejich kola bezpečná a zda je vše v pořádku. Většina z nich už má s cyklistikou letité zkušenosti, takže i když mohou být nervózní, ale jak říkají domorodci, je to vlastně docela snadné, uvádí server Univerzity v tamním Groningenu. 

V zájmu zvýšení bezpečnosti silničního provozu musí všechny nizozemské děti ve věku 10 až 12 let absolvovat dopravní zkoušku. Zkouška se skládá ze dvou částí: povinné teoretické části, která prověřuje znalosti dětí o pravidlech bezpečnosti silničního provozu, a nepovinné praktické části, která testuje, zda děti dokáží naučené poznatky uplatnit při jízdě na kole v běžném provozu.

Děti jsou v dopravě zranitelné. Jsou hravé, impulzivní a mohou se chovat nepředvídatelně - např. mohou náhle přejít silnici bez rozhlédnutí. Trvá mnoho let, než děti plně pochopí nebezpečí v silničním provozu a získají zkušenosti. Přesto se nizozemské děti musí učit rychle, protože se od nich očekává, že ve věku 12 let budou schopny samostatně jezdit do školy na kole - ať už se jedná o krátkou jízdu rušným amsterdamským provozem, nebo o patnáctikilometrovou jízdu po venkovských silnicích, popisuje na slovo vzatý server Holland-cycling.com.

Teoretická zkouška

Teoretická zkouška je státní zkouška, která se podobá teoretické zkoušce, kterou musíte složit pro získání řidičského průkazu. Pouze dopravní situace se zde posuzují z pohledu dítěte na kole. Děti jsou testovány ze znalostí pravidel a předpisů silničního provozu, z přehledu v dopravních situacích a z uvědomění si důležitosti bezpečného chování. Teoretické zkoušky se musí zúčastnit všechny školy.

Reklama

Praktická zkouška

Praktická zkouška - známá také jako „cyklistická zkouška" - prověřuje, zda děti dokážou uplatnit své znalosti pravidel a předpisů silničního provozu a zda mají dostatečné dopravní dovednosti pro bezpečnou a samostatnou jízdu na kole v běžném provozu. Děti musí projet na kole stanovenou trasu s dopravními situacemi, které jsou pro danou oblast typické, např. křižovatka se semafory, most nebo železniční přejezd.

Trasa musí zahrnovat určité základní dopravní situace, jako je odbočování vlevo a přejezdy s předností i bez ní. Na trase jsou rozmístěni rodiče a dobrovolníci, kteří hodnotí dopravní dovednosti a chování dětí. Zohledňuje se vše, od vystrčení správné ruky na znamení odbočení vlevo nebo vpravo až po dávání přednosti v jízdě v případě potřeby a zastavení na červenou. Ignorování červeného světla, nesprávné použití pravidel přednosti v jízdě a jakýkoli jiný závažný přestupek proti bezpečnosti silničního provozu znamená automatické neúspěšné složení zkoušky.

Povinnost by byla lepší

Na rozdíl od teoretické zkoušky není praktická zkouška povinná. Je na jednotlivých školách, aby rozhodly, zda se přípravy na praktickou zkoušku zúčastní, nebo ne. Poslední dobou roste v Nizozemsku počet dětí imigrantů, které se nenaučily jezdit na kole od svých rodičů a často ani nemají kolo. Právě této skupině by nejvíce prospěla povinná výuka jízdy na kole a praktická zkouška z této dopravní disciplíny.

Reklama
Zdroje článku:
Reklama