Nové zprávy o asteroidu, který ukončil éru dinosaurů: Doputoval na Zemi z větší dálky, než se původně předpokládalo

Foto: mikdam / Depositphotos

Velký asteroid, který s největší pravděpodobností způsobil masivní vyhynutí dinosaurů a dalších velkých zvířat, nás nepřestane fascinovat. I po tak dlouhé době vyplouvají na povrch nové informace. Ta nejnovější je, odkud na naši planetu doputoval.

Událost stará několik desítek milionů let nás stále fascinuje

Onen obří meteorit, který dopadl na naši planetu a zřejmě zahubil všechny nelétavé dinosaury na Zemi, dopadl na Zemi před přibližně 66 miliony let. Vědci se tímto jevem zaobírají neustále, i v dnešní době. Stále je totiž řada otázek, na které jsme doposud nenašli odpovědi.

Díky svému úsilí přišli na to, že než se toto těleso s naší planetou střetlo, (mimochodem pocházelo z naší Sluneční soustavy), urazilo mnohem delší trasu než jakou jsme si kdy představovali. Střet se Zemí byl nevyhnutelný až v okamžiku, kdy těleso prolétávalo kolem Jupiteru.

Meteorit původně ani nebyl tak obrovský. Zformoval se až na oběžné dráze Jupiteru, kde panuje věčný mráz. Na mexickém poloostrově Yucatán toto těleso vytvořilo kráter, a tudíž dnes věříme, že se jedná o místo jeho dopadu. Ačkoli ono těleso bylo nárazem zničeno, jisté částice spadly zpět na Zemi a byly pohřbeny v zemských vrstvách.

Ono těleso, o kterém jsme až donedávna věřili, že je možná kometa, bylo složeno převážně z vody a uhlíku. Co to ale ve skutečnosti znamená? Odpověď je jednoduchá a fanoušci vymření dinosaurů a vesmírných těles již nejspíše vědí, kam tím směřujeme.

Asteroid nebyl kometou, jak se původně věřilo

Jak již bylo řečeno, přišlo se na to, že onen asteroid obsahoval velké množství vody a uhlíku. Pokud si zopakujeme, co to je kometa, že se skládá převážně ze zmrzlé vody, můžeme očekávat, že se skutečně jednalo o kometu. Tato myšlenka ale byla vyvrácena. A výzkum, kde se meteorit vzal, pokračoval.

Napřed se ale vědci zaměřili na prvek ruthenium. Možná jste o něm naposledy slyšeli, když jste se učili periodickou soustavu prvků. To, že se o něm v běžném životě nemluví, má svůj důvod. Je to jeden z nejvzácnějších prvků na planetě Zemi. To vědce donutilo zamyslet se nad tím, kde se na naší planetě vzal. A jedna teorie říká, že prvek byl na naši planetu dopraven společně s meteoritem. Na konci výzkumu se definitivně potvrdilo, že to nebyla kometa, nýbrž asteroid, co dopadlo na Zemi.

Proč to nebyla kometa? Většinou putují směrem od Slunce, což by mohl být i příklad našeho asteroidu. Ovšem další věc je, že v žádné kometě nebylo nikdy přítomno ruthenium, ani ve stopovém množství.

Vědec Tissot, který se zajímá o evoluci Země, věří, že informace o naší planetě jsou nám blíže než doposud. „Pokud bude provedeno dostatečné množství studií o dějinách Země, pak budeme mít záznam o celé historii naší planety a budeme si moci začít klást další otázky,“ uvedl.

Meteority, které se objeví na Zemi, přiletí směrem od Slunce, tento ale nikoli

Vědci studují vesmírná tělesa, která dopadla na naši planetu za poslední půlmiliardu let. Tento smrtelný asteroid se ale vymykal všem normám. Ostatní tělesa obsahovala mnohem méně vody než tento meteorit. To poukazuje na fakt, že sluneční žár ho nevysušil, a musel tedy letět odjinud.

Vědce ještě čeká mnoho práce, než pochopí, proč tento meteorit zřejmě vyhubil tolik živočišných druhů, které na této planetě vládly. Nám nezbývá než čekat. Nově nabyté znalosti nám však pomohou najít správnou odpověď na otázky nás všech.