Parfémy a vůně jsou běžnou součástí našich životů. Jejich zajímavá historie sahá velmi daleko

Parfémy a vůně jsou běžnou součástí našich životů. Jejich zajímavá historie sahá velmi daleko

Foto: Jastrow / Creative commons, CC-BY, https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.cs

Publikováno:
více než 5 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

​​​​​​​Jako lidé jsme byli vždy fascinováni naší historií, protože historie nás učí o naší minulosti, naší kultuře a o tom, kým jsme dnes. Pokud jde o historii parfémů, nelze se divit, že také sahá až do dob starověku.

Původ slova parfém 

Slovo parfém pochází z latinského slova „per fumus“, což znamená přes kouř. 

Dále slovo parfumerie označuje umění výroby parfémů. Později Francouzi toto slovo modernizovali na „parfém“, což znamená vůně produkované pálením vonné pryskyřice.

První výrobce parfémů

První zaznamenaná parfumérka na světě byla žena jménem Tapputi, ze starověkého Babylonu v Mezopotámii. Záznam o ní stále existuje na tabletě klínového písma z roku 1200 př.nl.

Původ v Egyptě 

Nejčasnější zaznamenaný objev parfému pocházel před tisíciletími raných Egypťanů (3000 př. n. l. až 1 000 př. n. l. ), zatímco parfumerie začala ve starověké Číně, Egyptě, v civilizaci údolí Indu a dále ji zdokonalili Římané a Arabové.

Je dobré vědět, že Egypťané používali ke zlepšení svého života a smrti také parfémy na bázi oleje, hlavně jako doplněk rituálů a modliteb.

Tímto způsobem sloužily spálené oleje k nejrůznějším funkcím, jako je boží ochrana, očišťování mrtvých, prostředek při balzamovacích obřadech či k výrobě léků. Mimo jiné byly tyto olejové směsi nalezeny v hrobkách faraonových mumií, což také znamenalo, že parfém byl používán jako symbol společenského postavení.

V neposlední řadě Egypťané věděli, jak zachytit vůni uložením do tuku (horký odvar a studená macerace), ale nevěděli o destilaci.

Egypt - zdroj: givaga / shutterstock

První moderní parfém 

První moderní parfém (oleje smíchané v lihovém roztoku), který byl kdy vyroben, byl Hungary Water. Tento parfém byl směsí tónů citrónu, pomerančového květu, tymiánu a rozmarýnu.

Byl vyroben pro uherskou královnu Alžbětu v roce 1370.

Nejstarší parfémy 

Dva nejstarší parfémy v produkci jsou:

  • 4711 od Muelhens (Mäurer & Wirtz)

Vyrábí se od roku 1799 a vytvořil ji Wilhelm Muelhens, s hlavními tóny citronu, neroli, jasmínu, bazalky a pomeranče.

  • Kolínská voda (Kölnisch Wasser) od Fariny

Vyrábí se od roku 1709, vytvořil ji Johann Maria Farina, s hlavními tóny citronu, pomeranče, mandarinky, neroli a levandule.

levandule
Levandule | zdroj: Halil ibrahim mescioglu / Shutterstock

Složení moderních parfémů 

Moderní parfémy se skládají z etanolu, nebo směsi vody a etanolu, s vonnými silicemi smíchanými v lihovém roztoku. Tyto esenciální oleje mohou pocházet z přírodních nebo syntetických zdrojů.

Pokud jde o životnost a projekci parfému, závisí to na kombinaci koncentrace parfémového oleje, surových a aromatických sloučenin.

Vývoj parfémů po etapách historie 

4 000 př. n. l.

  • Nejstarší parfumerie byla objevena na ostrově Kypr. Výroba parfémů byla v průmyslovém měřítku.

3300 př. n. l. až 1 300 př. n. l.

  • V době civilizace Indu byla nejstarší destilace Ittaru zmíněna v hinduistickém ajurvédském textu Charaka Samhita a Sushruta Samhita.

3000 př. n. l.

  • Egypťané používali vůně jako symbol postavení pro bohaté a jako součást faraonovy mumifikace. Starověké receptury parfémů byly nalezeny v egyptských chrámech. V době, kdy Egypt obchodoval s kořením a pryskyřicí se Středním východem, Indií a Arábií, byl parfém součástí každodenní hygieny. Kadidlo a myrha byly hlavními složkami vůně té doby.

2. tisíciletí př. n. l.

  • Vůbec první parfumérka – Tapputi z Babylonu. Destilovala květiny, olej a další aromatické sloučeniny, filtrovala je a mnohokrát vkládala zpět do destilátoru.

Starověké Řecko a Řím

  • Plinius starší (římský filozof a armádní velitel) zaznamenal, že voda s vůní růží byla používána k zakrývání nepříjemných pachů na veřejných prostranstvích. Vytvořili nádoby z foukaného skla pro skladování parfémů. Pád římské říše v roce 5 n. l. znamenal, že vyučené parfumerské řemeslo bylo zachráněno pouze díky obchodu s Východem, a přežilo tak po celou dobu temna. Stejně jako Egypťané, i Řekové používali parfém (listy parfému) v náboženských rituálech a jako součást každodenního života, která byla dostupná i pro obyčejné lidi, kteří parfém používali při svatebních a pohřebních obřadech a narozeních.

6. století

  •  Islámské kultury přispěly k rozvoji parfumerie na Středním východě tím, že zdokonalily extrakci vůní pomocí parní destilace a zavedení nových surovin. Obojí mělo obrovský dopad na západní chemii a vědu. Jak islám stoupal, muslimové používali parfémy v každodenním životě a měli obrovský dopad na náboženství, kde používali pižma, ambry a růže. V islámské kultuře je používání parfému doloženo od 6. století a jeho používání je považováno za náboženskou povinnost. Ibn Sina (muslimský lékař a chemik) byl průkopníkem procesu získávání olejů z květin pomocí destilace. Tento proces se používá dodnes.

Pod arabským vlivem a znalostmi se parfumerie dostala do Evropy ve 14. století.

1371 vůbec první vůně na bázi alkoholu: vyrobena na příkaz maďarské královny Alžběty a známá jako „Maďarská voda“.

Francie od 14. století

  • Francie se stala evropským centrem parfémů a kosmetiky již ve 14. století, zejména v Grasse, které je nyní považováno za světové hlavní město parfémů. Během renesance byl parfém používán jako hlavní náhrada každodenní hygieny u evropské vyšší třídy. Uvedení lehčí kolínské vůně znamenalo dostupnost pro širší publikum. Parfémované rukavice si získaly oblibu ve Francii v 17. století. Francouzský král Ludvík XV. miloval parfém natolik, že požadoval nový parfém na každý den v týdnu. Za jeho vlády byl dvůr znám jako „parfémovaný dvůr“. Ludívk XV. aplikoval parfém na kůži, oblečení a nábytek.

Anglie od 16. století

  • Za vlády Jindřicha VIII. a královny Alžběty I. byla všechna veřejná místa provoněna, protože nesnesli zápach. Tehdejší dámy destilovaly parfémy v tiché místnosti a s velkou pýchou se chopily vytváření parfémů.

Itálie 18. století

  • V roce 1709 vytvořil italský parfumér Johann Maria Farina vůbec první kolínskou vodu na bázi alkoholu. Jméno dostal po německém městě Kolín nad Rýnem.

Amerika

  • Floridská voda byla první směsí kolínské vody v kombinaci s olejem z citronové trávy a hřebíčku. Používali ho Francouzi během průzkumů Nové Francie.
  • citróny
    Citróny | zdroj: Davizro Photography / Shutterstock

Rusko od 19. století

  • Ruská výroba parfémů rostla během 19. století a za sovětských časů byla plánovanou ekonomikou.

Itálie od 18. století 

  • Italské oblasti Sicílie, Kalábrie a francouzský region Grasse pěstovaly aromatické rostliny pro použití v parfémech již v 18. století. Tyto tři regiony jsou stále evropskou destinací číslo jedna, pokud jde o suroviny, obchod a design.

Francouzská revoluce

  • Během revoluce na počátku 19. století byla francouzská společnost oddána luxusu, který díky liberalizaci obchodování udělal z Francie módního mezinárodního giganta. Některé z Maisonů z té éry existují dodnes: Guerlain, Molinard a Bourjois.

Moderní parfumerie

  •  Lze s jistotou říci, že moderní parfumerie začala na počátku 20. století, kdy se stala celosvětovým fenoménem. Změna vůní a vývoj syntetických esencí s inovací parfémových lahviček na bázi atomizéru přivedl parfumerii tam, kde je dnes. Parfém již není jen pro bohaté a královskou rodinu. Nemůžeme poděkovat nikomu jinému než Francoisi Cotymu, který způsobil revoluci v tomto odvětví a pochopil, jakou důležitou roli hraje prezentace. Byl prvním, kdo představil příběh svých parfémovaných produktů. V roce 1921 představila Coco Chanel nejslavnější parfém na světě, známý jako Chanel No 5, zatímco Guerlain představil Shalimar v roce 1925. Neméně slavný parfém.

Spousta návrhářských značek

coco channel
Coco channel | zdroj: Anzhela Perepichka / Shutterstock
  • Ve dvacátém století se zrodila řada návrhářských značek, jako jsou Yves Saint Laurent, Christian Dior a Estée Lauder, které dodnes dominují módnímu trhu. Díky Coco Chanel a globalizaci se tyto značky rozvětvily mimo Evropu, což mělo velký vliv ve Spojených státech. To byl případ Estée Lauder a její vůně Youth Dew v roce 1953.

70. léta až konec 20. století

  •  Někteří lidé říkají, že těchto 30 let bylo zlatým obdobím parfumerie, kdy stále nebyl správný rozdíl mezi značkami pro specializované segmenty a designéry. Sloučeniny jako jelení pižmo, dubový mech stále nebyly zakázány a parfémy byly pravděpodobně lepší než ty, které máme dnes na pultech. Parfémy jako Yves Saint Laurent Kouros a Dior Poison nosí miliony lidí i dnes. Reklamy na parfémy se nikdy nezdají důležitější než v té době a jsou stále silné i dnes.

Od roku 2000 až do dnes

  • 21. století zaznamenalo obrovský posun v parfumerii, kdy některé surové sloučeniny byly silně omezeny nebo zcela zakázány. Niche and Indie parfumerie je stále relativně mladá, ale na dnešním trhu hraje obrovskou roli. Kvůli vysoké konkurenci na trhu někteří zaznamenali poněkud pokles kvality parfémů a inovací. Během roku 2010 zaplavily značky parfémových klonů trh dostupnějšími alternativami k oblíbeným verzím.

Na parfumerii je skvělé, že můžete vždy vyzkoušet nové věci. Trendy se mění a vždy jsou nové inovace hned za rohem.

Reklama
Reklama