Která pokuta vás zrujnuje a co si řidiči dovolují beze strachu každý den?
Pokuty jsou jedním z témat, které rozděluje společnost. Je náš systém po nedávné novele zcela dostatečný? Měli bychom spíše přijmout některý ze zahraničních modelů? A mají opravdu někteří řidiči z pokut u nás legraci, nebo jde o obávaný nástroj státních orgánů?
Nový bodový systém z roku 2024
V Česku stále více sílily hlasy o potřebě aktualizace trestů a postihů za přestupky. Podle některých občanů i odborníků byly tresty nedostačující, a dokonce padaly výzvy k zavedení jednoho ze zahraničních systémů. Tyto aspekty vedly Ministerstvo dopravy a Policii České republiky k zamyšlení, po kterém vzešla novela. Co se v ní změnilo si přehledně shrneme níže.
- Zpřísnění pokut za závažné přestupky.
- Zjednodušení bodového systému do tří pásem.
- Konec povinnosti předložit řidičské oprávnění a osvědčení vozidla.
- Zavedení řidičského průkazu od 17 let.
- Zavedení řidičského průkazu na zkoušku.
Především dvě poslední změny vyvolaly velkou diskuzi. Mladiství mohou řídit vždy pouze pod dozorem zkušeného mentora. Řidičské oprávnění na zkoušku je pak zavedení novinky, po které bylo voláno již dlouho. V případě, že dostanete nový řidičák, budete dva roky "pod dozorem".
„Z celkové populace řidičů tvoří začátečníci pouze tři procenta. Přesto tito řidiči způsobí cirka jedenáct procent všech dopravních nehod. Nepoměr jasně říká, že je třeba směřovat úsilí k jejich vzdělání. Řidiče, kteří se zachovají velmi nebezpečně, budeme vracet do autoškol a pracovat s nimi,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Co se nevyplatí a z jakých přestupků mají řidiči stále legraci?
Hezký grafický přehled výše bodů a jednotlivých pokut nabízí web společnosti Besip.
Některé přestupky se u nás nyní výrazně prodraží, zvýšila se například pokuta za jízdu na červenou. Dříve byste za tento prohřešek zaplatili na místě 2 500 Kč, nyní je již možno udělit dvojnásobek. Ve správním řízení pak hrozí postih ve výši 7 000-25 000. Na silnicích bohužel stále vídáme řidiče s telefonem u ucha. Nejen, že je to vzhledem k technologiím zcela nepochopitelné, je to i velmi riskantní. I když se u nás postih zvýšil, a na místě může policista udělit blokovou pokutu ve výši 2 500 Kč a 2 trestné body, zdaleka není tak odrazující jako v jiných státech. Pokud například v Německu k telefonování přidáte i nebezpečný manévr, dostanete pokutu obdobnou, ale s bonusem. Tím je 1 měsíc zákazu řízení.
Z běžně páchaných přestupků bývá nejčastější nízké překročení rychlosti o maximálně 10 km/h, řidiči si naopak v období po novele zákona odvykli parkovat na místech vyhrazených pro invalidy. K pokutě se totiž nově přidaly i dva trestné body. Výrazně se také zvýšil postih za odmítnutí podrobit se testu na alkohol a omamné látky. Ve správním řízení nově hrozí 25 000 - 75 000 Kč.
Jak je to v zahraničí
Že jsou Češi na silnicích ukázněnější a lepší v zahraničí než doma, je známý fakt. Při pohledu na výši pokut v západních státech Evropy se také není čemu divit, například ve Francii se může trest za rychlost vyšplhat na 1 500 EUR, stejná pokuta vás může postihnout i ve Slovinsku.
Pozornost je třeba věnovat i povinné výbavě vozidla, v některých státech jsou například potřebné vesty pro všechny pasažéry a jinde je pro změnu přikázaný hasicí přístroj. Takové pokuty jsou pak v praxi zcela zbytečné. Důkladně se také seznamte s rychlostními limity, i když ve většině Evropy jsou stejné jako u nás. Bezpečně vás na ně upozorní informace na hranicích každé země.
Často diskutované téma, ke kterému zatím naši vládní představitelé nesáhli, je progresivní pokutování po vzoru zahraničních států. V praxi by to znamenalo výši pokuty, která se odvíjí od platu řidiče. To by zamezilo především západním turistům, kteří jsou zvyklí na mnohem větší postihy ve svých zemích, a v České republice běžně porušují pravidla silničního provozu. Stejný problém nastává i u majitelů luxusních nebo sportovních vozidel, která často vidíme parkovat na nevhodných místech, či porušovat dopravní předpisy.
Jsou podle vás současné tresty dostačující, nebo byste se inspirovali v zahraničí?