Přes 500 lidských životů vyhaslo při nejhorší letecké katastrofě v historii lidstva na ostrově Tenerife

Přes 500 lidských životů vyhaslo při nejhorší letecké katastrofě v historii lidstva na ostrově Tenerife

Foto: Balakate / Depositphotos

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Psal se 27. březen roku 1977, kdy se turisty milovaný a velmi navštěvovaný španělský ostrov Tenerife stal pro velkou masu lidí hotovým peklem na zemi. Kdyby nebylo data 11. září, 27. březen by se zapsal do dějin jako nejhorší katastrofa s největším počtem vyhaslých životů.

Co incidentu předcházelo?

Měly to být pro cestující pohodlné a klidné lety. Však se také jednalo o tehdy největší dopravní letadla na světě, a to o Boeingy 747. Byl naplánovaný let nizozemské letecké společnosti KLM z Amsterdamu a let americké společnosti Pan Am z Los Angeles. Oba lety měly dle plánu přistát na Kanárských ostrovech na letišti Grand Canaria. Zatímco z Amsterdamu letělo 235 cestujících a 14 členů posádky, z Los Angeles letělo 380 cestujících a 16 členů posádky. 

Ovšem krátce před přistáním letadel vybuchla na letišti Grand Canaria bomba, kterou nastražili teroristé, jež usilovali o nezávislost ostrovů, které byly součástí Španělska. Bombový útok zranil osm lidí a kvůli chaosu muselo být letiště uzavřeno pro letecký provoz. Tím pádem byly oba lety odkloněny právě na ostrov Tenerife na letiště Los Rodeos. Jednalo se o malé letiště, které nebylo pro takové množství cestujících uzpůsobeno, a navíc mělo jen jednu vzletovou a jednu přistávací dráhu. Součástí byla i jedna pojížděcí dráha, která však byla v inkriminovaný čas blokována jiným Boeingem 747.

Mlha, zpoždění a exploze

Oba tyto lety provázela smůla již od začátku. Nejdříve bombový útok na letišti Grand Canaria, pak mlha a zpožděné lety. Letoun společnosti KLM potřeboval vzlétnout nejdéle v 18:00. Pokud by se tak nestalo, 235 cestujících by muselo na letišti nocovat. Oba zmiňované letouny dostaly tedy povolení k odletu. Vzhledem k velikosti letiště měly vzlétat z opačných konců dráhy, kam se musely dostat popojížděním za sebou po vzletové dráze v protisměru. Mezitím však padla hustá mlha, která klesla na hranici limitu.

Zmatení piloti

Piloti letadla Pan Am, kteří popojížděli jako druzí, věděli, že musí dráhu uvolnit, aby mohl letoun společnosti KLM hladce vzlétnout. Díky husté mlze nemohli však najít správnou spojovací dráhu, ale nakonec se jim podařilo zahájit odbočovací manévr. Piloti společnosti KLM měli obavy z toho, že letiště bude kvůli rostoucí mlze uzavřeno, a tak zahájili vzlet bez povolení. Těsně před srážkou se posádky obou letounů viděly. Kapitán letounu Pan Am zvýšil otáčky motorů, aby zrychlil popojíždění a uvolnil co nejrychleji dráhu. Kapitán letounu KLM se v tu chvíli pokusil letoun Pan Am přelétnout, ale neměl dostatečnou rychlost. Podvozek a motory utrhly hřbet popojíždějícího letadla.

Exploze

Letoun KLM, který byl plný paliva ztratil tah a rychlost. Po necelých 150 metrech dopadl na dráhu a následovala ohromná exploze. Zvuk exploze byl slyšet přes celý ostrov. Celým ostrovem se hrnul dým a kouř. Přihlížející byli v šoku.

Počet obětí

Tato tragická událost měla na svědomí tragický počet obětí. Z letounu společnosti KLM nezůstal žádný přeživší. Z letounu Pan Am se zachránilo 61 lidí včetně 7 členů posádky. Sečteno a podtrženo, tragickou událost nepřežilo 583 lidí. Někteří tragicky zahynuli v letounech, někteří podlehli svým zraněním při převozu nebo v nemocnicích.

Reklama
Reklama