Při letu TWA800 cestující zažili peklo: Přestože to bude již 28 let, USA ani celý svět na tuto katastrofu nezapomněly
Atlantský oceán. To byla poslední, byť neplánovaná stanice letu TWA800. Nikdo z cestujících to však již nevěděl, neboť letadlo explodovalo ve vzduchu. Pojďme si společně připomenout, co se vlastně stalo.
Všichni pasažéři zahynuli
V letadle v onen osudný let bylo 230 lidí, z toho mnoho významných osobností, zejména francouzské a americké národnosti. 152 lidí bylo amerického původu a jeden z členů posádky byl Ital. Let měl vést z Ameriky do hlavního města Francie Paříže, která měla poté pokračovat do hlavního města Itálie, Říma. Mezi cestujícími bylo i 20 zaměstnanců letecké společnosti, která měla převzít vedení, jakmile se z Paříže vyletí do Říma.
Mezi známými osobnostmi byli hokejista a významní muzikanti, jako například skladatel či kytarista, dále režisér a obhájkyně obětí trestních činů v USA. Poslední jmenovaná se dříve živila jako letuška. Mezi dalšími cestujícími se našlo množství úspěšných lidí, například módní fotograf z Německa. Seznam by byl, vzhledem k počtu cestujících a obětí, opravdu dlouhý.
Nehoda, nebo teroristický útok?
To byly hlavní spekulace, proč letadlo explodovalo. Nikdo si nedokázal vysvětlit, kde se stala chyba, dokud si případ nevzali do vlastních rukou sami odborní vyšetřovatelé.
Onen osudný let se odehrál 17. července roku 1996. Ve 20:31 místního času se začaly objevovat komplikace, stalo se tak teprve dvanáct minut po odletu. Byli nasazeni vyšetřovatelé, kteří se snažili přijít na to, zda nedošlo k trestnému činu. Mnoho lidí si totiž myslelo, že letadlo explodovalo kvůli teroristickému útoku. Postupně přicházeli na více detailů spojených se záhadnou leteckou katastrofou. A co zjistili?
Trvalo šestnáct měsíců, než vyloučili trestný čin. Jako pravděpodobnou příčinu ve své zprávě uvedli explozi v palivové nádrži, a to kvůli zkratu. Navíc zjistili, že letadlo se potýkalo s problémy s kabeláží. Našly se důkazy, že kabely jiskřily. Všemu nasvědčuje fakt, že kapitán během letu, a sice dvě a půl minuty před výbuchem, sdělil své obavy ohledně údajů vypisujících se v systému, které podle jeho slov byly šílené. Díky této nehodě se však začaly vyvíjet nové požadavky na letadla, aby se tomuto propříště zabránilo.
Co se ve skutečnosti stalo? Letoun, jehož rok výroby se uvádí na červenec 1971, původně letěl z Atén v Řecku a dorazil v pořádku do USA. Prohodila se posádka, doplnilo se palivo, vše bylo v naprostém pořádku. Členi posádky osudného letu nebyli žádní začátečníci, ba naopak se jednalo o velmi zkušené lidi. Zdálo se, že se nic nemůže pokazit. Tedy až na to, že ještě před odletem začaly senzory obraceče tahu kolísat, a proto údržba letadla tah motoru č. 3 zablokovala. Dále se předpokládá, že během doplňování systém chybně vyhodnotil, že nádrž je plná, přestože tomu tak nebylo.
Let měl problémy již od začátku, napřed kvůli chybějícímu majiteli kufru byl odložen o jednu hodinu a dvě minuty. Motor 3 kvůli drobným úpravám nastartoval až o deset minut později než zbylé tři motory. Poté letadlo vzlétlo a zdálo se, že problémy ustaly. Tedy až na počasí, a tak piloti obdrželi mnoho příkazů k vychýlení se z obvyklé trasy. Ve 20:30 posádka obdržela poslední příkaz. Téměř o dvě minuty později posádka hlásila explozi před nimi. Naneštěstí to bylo toto letadlo, které explodovalo, a toto bylo to poslední, co posádka sdělila. To se potvrdilo, protože i jiná letadla nahlásila ten samý incident. Navíc se našli i svědci, kteří slyšeli, či dokonce viděli výbuch. Obrovská ohnivá koule, která vznikla poté, byla nepřehlédnutelná. Následně bylo možno zahlédnout pouze trosky, některé ještě hořící, jak padají do oceánu.
Co tvrdili svědci
Každý očitý svědek si událost vybavoval trochu jinak, včetně trasy pruhu světla, který vznikl při explozi. Někteří tvrdili, že ohnivá koule se rozdělila na dvě části, když se blížila k vodě. O jednotlivé svědecké výpovědi byl velký zájem, některé údajné detaily napovídaly tomu, že do letadla narazila raketa. Vyšetřovatelé si s každým svědkem promluvili, aby zjistili, co vedlo k výbuchu.
Co způsobilo výbuch?
Jako s první možností vyšetřovatelé pracovali se strukturálním selháním. Rez a jiné kosmetické vady stojí za největším počtem leteckých katastrof vedle lidského selhání. Výsledkem je rozpad letadla, když letí. Jelikož se našly součástky, tuto možnost zanedlouho zavrhli jako možnou.
Co se týče raket nebo bomb, rovněž nejsou pravděpodobné, a to proto, že v okolí létala i jiná letadla, jejichž radar nic zvláštního nehlásil. Sražení se s jiným letadlem je rovněž vyloučeno, neboť žádný ze strojů neprotínal trasu s uvedeným letadlem. Jisté události sice nasvědčovaly, že by v nehodě mohla figurovat raketa, avšak laboratorní testy prokázaly, že tomu tak být nemohlo.
Jako pravý důvod výbuchu, jak již víme, byla exploze paliva přímo v nádrži. A to nejen kvůli jiskření, ale také kvůli teplu, které se přenášelo klimatizací. Vyšetřovatelé provedli test, kdy vzali staré letadlo stejné společnosti a nasimulovali výbuch v nádrži. Výsledek jen potvrdil, že toto testovací letadlo skončilo stejně jako původní letoun. A jakmile vyšetřovatelé porovnali svědecké výpovědi, shodli se na tom, že toto byl tragický osud letadla a všech cestujících.
Tato letecká katastrofa je třetí nejsmrtelnější v dějinách USA, za svého času však druhá.