Při letu United Airlines 811 zemřelo 9 cestujících, z nichž všichni byli i se sedadly vymrštěni z letadla

Při letu United Airlines 811 zemřelo 9 cestujících, z nichž všichni byli i se sedadly vymrštěni z letadla

Foto: annlarich / Depositphotos

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Byla to jedna z těch horších leteckých tragédií. Letadlo letělo z Kalifornie do Austrálie, s mezipřistáním na Havaji a Novém Zélandu. Na Havaj letadlo doletělo v pořádku, poté nastaly komplikace. Co se vlastně stalo?

Po zvuku bouchnutí se letadlo hned začalo rozpadat

Již po vzletu kapitán dal pokyn, aby si cestující zapnuli bezpečnostní pásy. Bylo totiž bouřkové období a piloti se chystali bouřku obletět.

Sedmnáct minut vše probíhalo hladce. Ovšem poté posádka uslyšela bouchnutí. To otřáslo celým letadlem. A necelé dvě vteřiny nato odlétly přední dveře. Ty navíc způsobily díru v trupu. Následně se změnou tlaku rozpadla i podlaha a vyletělo jedenáct sedadel, z nichž pouze dvě byla prázdná. Jedna z letušek málem měla tu smůlu a byla vymrštěna také, ale naštěstí byl její život ušetřen. Další letuška se držela schodů, a přestože si vykloubila rameno a byla vážně zraněna, pasažéři i členové posádky projevili odvahu a vytáhli ji zpátky do letadla.

Piloti si původně mysleli, že vybuchla bomba, a sestoupili do výšky, kde se nacházel dýchatelný vzduch. Plynové masky nemohly být použity, protože výbuch zastavil přívod kyslíku.

Části letadla navíc poškodily 2 motory, označené čísly 3 a 4. Posádka musela vypustit palivo, aby letadlo neklesalo tak rychle. Motor č. 4 přestával fungovat a piloti ho pro jistotu vypnuli. Při této nehodě se navíc poškodilo pravé křídlo.

Letadlo mělo poškozené dva motory
Letadlo mělo poškozené dva motory | Zdroj: Kesu01 / Depositphotos

Nouzové přistání nemohlo být letuškám sděleno z kokpitu

Interkom nefungoval. To zjistil palubní inženýr poté, co mu kapitán nařídil oznámit letuškám, aby se připravily na nouzové přistání. Dostal proto povolení vydat se dolů a zjistit, co se stalo.

Reklama

Letadlo bylo silně poškozeno, někde dokonce trčely rámy a v boku kajuty byla obří díra.

Letadlo, které se již blížilo k letišti, vysunulo podvozek, nicméně systém nefungoval správně a podvozek se vysunul pouze částečně. V tuto dobu byl stav nouze vyhlášen již čtrnáct minut.

Nakonec letadlo stanulo na letišti. Evakuace proběhla za méně než tři čtvrtě minuty. Každá z letušek utrpěla nějaké zranění, nejzanedbatelnější bylo pár škrábanců během evakuace cestujících.

Těla obětí se nikdy nenašla

Po tělech vystřelených cestujících se pátralo dlouho. Pátralo se letecky, svým dílem přispěli i námořníci. Těla mrtvých cestujících, kteří vystřelení nemohli přežít, se však nikdy nenašla. Ví se jen, že nejméně jeden člověk byl vcucnut do motoru č. 3, protože právě v něm se našly kusy oblečení i těla. Neví se však, zda tento krutý osud potkal pouze jednoho člověka.

Vyšetřování převzali rodiče jedné z obětí

Novozélanďan Lee Campbell, který se vracel domů, měl tu smůlu, že se stal jednou z devíti obětí této letecké katastrofy. Jeho rodiče si vyžádali potřebné dokumenty, aby mohli provést vyšetřování, protože se nespokojili s dosavadními výsledky. Nakonec zjistili, že chyba nebyla na straně posádky, ale na straně konstrukce dveří, které odlétly. Letadlo nebylo plně zkontrolováno, což vedlo k rozpadu letadla a devíti obětem.

Reklama
Reklama