Příběh Azorského kluzáku: Air Transat 236 se zapsal do historie díky nejdelšímu klouzavému letu bez funkčních motorů

Příběh Azorského kluzáku: Air Transat 236 se zapsal do historie díky nejdelšímu klouzavému letu bez funkčních motorů

Foto: segumarc / Depositphotos

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Nesprávná údržba dokáže způsobit katastrofu. Obzvláště jde-li o letadlo. Naštěstí to není případ letu Air Transat 236, kdy díky duchapřítomnosti pilotů přežilo všech 306 lidí. Jak incident probíhal a co se zjistilo během vyšetřování?

Letadlo je rekordmanem

Letadlo odstartovalo v kanadském Torontu a vydalo se do Lisabonu v Portugalsku. Bylo 24. srpna 2001, kdy se letadlo stalo slavným a získalo přezdívku Azorský kluzák. V tu dobu letadlo přelétalo nad Atlantským oceánem. Azorský kluzák se mu říká proto, že úspěšně nouzově přistálo právě na Azorských ostrovech a všichni lidé, převážně Kanaďané a Portugalci, byli zachráněni.

Letadlo klouzalo přibližně 121 km, než se kapitánovi a prvnímu důstojníku podařilo bezpečně přistát.

Letadlo nebylo nijak staré, poprvé vzlétlo v roce 1999 a ve stejném roce bylo prodáno společnosti Air Transat. Byl to Airbus A330-243, se sériovým číslem 270. V letadle se nacházely dva motory. V onen osudný let byla nádrž letadla plná, bylo v něm o čtyři a půl tuny více paliva než bylo podle předpisů nutné.

Po čtyřech hodinách začalo unikat palivo

Po celé čtyři hodiny vše bylo v naprostém pořádku. Poté ale letadlo začalo vykazovat známky nezdravého chování. Palivové potrubí motoru č. 2 prasklo a začalo unikat palivo. Piloti si všimli vodítek, že uniká palivo (olej byl chladnější než obvykle a navíc měl příliš vysoký tlak). Jenže toto jsou pouze nepřímé důsledky, a tak piloti pouze kontaktovali věž, kde jim bylo sděleno, aby celou situaci kontrolovali.

O hodinu později již bylo pilotům ukázáno, že ztrácejí palivo převratnou rychlostí. Avšak piloti se rozhodli provést postupy, které znali zpaměti, místo toho, aby se v této krizové situaci podívali do instrukcí. Tím ztratili ještě více paliva.

Piloti si všimli vodítek, že uniká palivo
Piloti si všimli vodítek, že uniká palivo | Zdroj: Chalabala / Depositphotos

Hrdinský čin?

Když už zjistili, kde je chyba, piloti zkontaktovali Lajes – leteckou základnu na Azorských ostrovech – a nahlásili problém společně s nouzovým přistáním. 280 km od základny ale motor č. 2 přestal fungovat kvůli nedostatku paliva. Piloti naštěstí létali i s jednomotorovým letadlem, a tak začali sestupovat do výšky vhodné pro tato letadla.

Šest a půl hodiny po odletu, 121 km od Lajesu, ale přestal fungovat i motor první. Díky nouzové vzduchové turbíně, která se vysunula, mohli piloti pokračovat klouzavým letem, letadlo mělo náhradní zdroj energie. O pět minut později se spustily plynové masky, tlak v letadle totiž přestal být stabilní.

Vojáci, kteří pracovali v naváděcí věži, se opravdu činili. Zbývalo již asi čtvrt hodiny, než se letadlo zřítí do oceánu. Naštěstí doletělo v pořádku a ještě stihlo udělat pár otoček ve vzduchu pro hladší přistání.

Nikdo nezemřel, ale několik lidí, dohromady šestnáct, utrpělo lehčí zranění, dva těžší. Rovněž letadlo neskončilo nejlépe.

Kapitán letadla dostal ocenění.

Co se zjistilo pomocí vyšetřování

Vyšetřování zjistilo, že posádka špatně vyhodnotila situaci a nepoznala, že se jedná o únik paliva, a že provedla špatná opatření. Posádka rovněž pochybila, že se nezaměřila na možnost úniku paliva. Nicméně ztráty na životech nebyly žádné a piloti, když konečně zjistili, že palivo uniká, zachovali chladnou hlavu a dopravili cestující do bezpečí.

Reklama
Reklama